Без съдебна реформа, без борба с корупцията, без намаляване на бюрокрацията няма да дойдат инвеститори като ”Фолксваген и ”Хюндай”. Когато на някой инвеститорът му е виновен, значи се е самозабравил. Дайте да ги видим тези обединени инвеститори за АЕЦ ”Белене”. През всичките тези години се говори за инвеститори, а всеки един лев е за сметка на нас, данъкоплатците.
Това казва за Фрог икономистът Марин Димитров от Демократична България.
- Г-н Димитров, как ще коментирате думите на премиера Бойко Борисов, че в България има около 250 завода за автомобилни части?
- Разбира се, това е преекспонирано. Може би се броят колко различни части се произвеждат в един завод и така са станали толкова много заводи.
- И сега конкретно за "Фолксваген". Властта казва, че от тях още няма отговор, но се заговори официално, че заводът на "Фолксваген" отива в Турция?
- Обяснението на правителството за Фолксваген е "гроздето е кисело". Вместо да се погледнат проблемите право в очите - че без съдебна реформа, без борба с корупцията, без намаляване на бюрокрацията няма да дойдат такива инвеститори. И обясняват , какво от това, имаме си други, които правят части и т.н. И това е погрешно. Защото трябва да разчитаме на доходите от ЕС, за да си ускорим икономическия растеж. Това ще стане като дойдат в България големи стратегически инвеститори като "Фолксваген", Хюндай, които биха ни докарали стотици милиони, да не кажа милиард. А това ни липсва. В момента е много важно да направим точна оценка, защо не дойдоха. Не че Турция няма проблеми, разбира се, че и Турция има проблеми. Но въпросът е друг - защо страни като Словакия привлякоха компании, които произвеждат автомобили? Привлекли са, защото очевидно средата там е по-добра.
- От правителството казват, че "Фолксваген" не дошли в България, защото спазваме европейските правила и това било слабост? Така ли е?
- И Словакия спазва европейските правила и вижте колко автомобила произвеждат. Това са несериозни неща. И най-лошото е, че след като няма да дойде "Фолксваген", няма критична оценка за проблемите, които трябва да решим, а има общи приказки. Отчитаме, че проблеми нямаме и са виновни другите. Когато на някой инвеститорът му е виновен, това означава, че се е самозабравил.
- И вицепремиерът Томислав Дончев каза, че още нямало официален отговор от "Фолксваген". Надява се още?
- Това са несериозни неща. На първо място трябва да търсим причините в себе си, защото сме затънали в проблеми. Не допускат ли, че големите компании си говорят помежду си и споделят кои са имали проблеми в България, на които са откраднали бизнеса, как са ги притискали. И затова вместо да обясняваме как всичко ни е наред, да започнем да решаваме тези проблеми. Например, къде ни е електронното правителство? Стотици милиони бяха дадени, а електронно правителство няма.
- Енергийният министър Теменужка Петкова заговори за някакъв обединен стратегически инвеститор за АЕЦ "Белене". Как ще коментирате това предположение?
- Всякакви неща се наговориха в последно време. Дайте да ги видим тези обединени инвеститори, защото през всичките тези години се говори за инвеститори, а всеки един лев даден за "Белене" е за сметка на нас, данъкоплатците.
За мен нещата изглеждат така: Ние нямаме нужда от нова ядрена мощност. Не се прогнозира недостиг на електроенергия. Рисково е от финансова гледна точка. И през цялото време проектът е рисков и от сеизмична гледна точка. В АЕЦ "Белене" виждам опасности и за финансовото здраве на България и от огромния сеизмичен риск.
- Какво Ви прави впечатление в предизборната кампания, която тече в момента?
- Липсата на достатъчно конкретика. Смятам, че трябва много по-точни послания за решаване на проблемите, а не общи желания за участие в политиката.
Разговаря Красен Бучков