БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Турска фабрика за кабели, работила за „Фолксваген“, затваря врати у нас

3 7995 09.10.2019
Турска фабрика за кабели, работила за „Фолксваген“, затваря врати у нас
Facebook

Близо 800 работници на турската фирма „Аркомат“ в Казанлък от началото на октомври са без работа, съобщава местното издание zakazanlak.bg. Причината за практическия фалит на фабриката за кабели е липсата на поръчки и преместването на производството в Турция.


"Аркомат" е първата компания за автомобилни кабели, която отваря завод в България през 1999 г. Тя е представител на турската компания Arkomat, която тогава има директен договор с „Фолксваген“. По информация на "Капитал" към 2015 г., когато освен в Казанлък отваря врати и цех в Карлово,  приходите и финансовите резултати на компанията постоянно растат: за 2014 г. достигат 10.6 млн. лв. при печалба от 3 млн. лв.

 

Големият скок в бизнеса на дружеството е направен през 2013 г., като броят на работещите се удвоява от около 500 на 1 000. Според информация от Търговския регистър, едноличен собственик на българското дружество е Нуреддин Бесавен Йозхан.

 

От сайта на компанията се вижда, че през годините нейни клиенти освен "Фолксваген" са и автомобилните компании "Мерцедес", "Рено", "Фиат", "Форд" и други. (Справка в края на материала)

 

В първия завод в Казанлък се работи на ишлеме, като изработените кабелни инсталации са с материали на Delphi Automotivе Systems - Турция.  Delphi е един от най-големите производители на авточасти в света с приходи над 16 млрд. долара, над 160 хил. служители и 126 предприятия. Само инвестицията в Карлово преди 4 години е за 4 млн. евро, като половината са за сградата, а другите - за оборудване.

 

Практически от 30 септември т. г. фирмата в Казанлък е затворена и най- вероятно няма да отвори отново. Информацията съобщават бивши работници от „Аркомат“, които си търсят нова работа. По думите им, от мениджъмънта на завода са оставили все още двайсетина човека, предимно началници на цехове и други ръководни кадри, при положение, че събитията се променят.

 

Хората недоумяват как от предприятие, където са  работили близо 1 500 души на три смени,  „Аркомат“ се оказа без възможности да осигури работа, след като всички говорят за бум на този вид производство. Засега не е ясно дали фирмата ще отвори врати, както и дали отново ще заработи цехът в Казанлък или ще остане само карловският. Според информация от служителите, значителна част от оборудването в в цеховете в Казанлък е собственост на фирмите, чийто поръчки са изпълнявани.

 

Припомняме, че само преди дни представител на Автомобилния клъстер у нас обяви, че преговорите на България с "Фолксваген" не са приключили окончателно, както и че предвижда нарастващи инвестиции в наши предприятия като това в Казанлък.

 

В сайта на компанията има подробна информация за клиентите, с които дружеството е работило като подизпълнител. Ето какво пише там: „Акромат“ е международна компания, която е подизпълнител в производството на кабели в България и транспортира собствената си продукция с 10 камиона. Компанията е сред водещите в индустрията за телени кабели като подизпълнител от 1994 г. 

 

История на компанията:
1982–1997 г. е основана в Истанбул, произвежда заваръчни машини и заваръчно оборудване

1994-2004 г., подизпълнител за VWEST (VW) в Черкезкьой
1999-2007 г., подизпълнител за VWEST / BECT (VW) в Казанлък
2007-2010 г., подизпълнител за SEBN BG SUMITOMO (VW) в Казанлък
2011 г., подизпълнител за Delphi, започвайки от бизнеса на Ford Transit и Mercedes Benz в Казанлък
2011 г. в Казанлък стартира производството на Renault Clio 3
2011 г. в Казанлък стартира производството на Renault Clio 4
2015 г. в Карлово стартира производството на Fiat Aegea / Tipo проект.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама