Критиките срещу решението на ”Фолксваген” да строи новия си завод в Турция се множат. Въпреки че окончателната позиция на Надзорния съвет на концерна да не е официално обявена, вече е ясно, че германският автомобилен гигант очевидно предпочита Турция пред България, анализира Дойче веле. Президентът Плевнелиев заявява, че България е играла честно.
"В продължителни месеци на пазарлъци "Фолксваген" остави България и Турция да наддават една срещу друга", пише германският в. "Тагесцайтунг". Според вестника, Ердоган е обещал на "Фолксваген" преки държавни субсидии в размер на 400 милиона евро, както и покупката на 40 000 автомобила за турското правителство.
Евродепутатът от партията на "Зелените" Райнхард Бютикофер изказва силно безпокойство от решението на най-големия автомобилен концерн в света. Възмутен е от факта, че страна като Турция, която погазва човешките права, свободата на печата и принципите на правовата държава, излиза победителка от конкуренцията с държава-членка на ЕС, само защото турското правителство обещава субсидии, които не са позволени в ЕС.
"При това Турция е в Митническия съюз на ЕС и всъщност би трябвало да спазва правилата за горните граници на държавните субсидии", смята Бютикофер. Тази горна граница достига 250 милиона евро, което е значително по-малко от 400-те милиона, обещани от Турция. Докато Ердоган просто е игнорирал европейското ограничение, България е била длъжна да се съобрази с него, заключава изданието.
Преди няколко дни по същия повод критика отправи и председателят на фракцията на ЕНП в Европейския парламент Манфред Вебер. Политикът от германския ХСС призова еврокомисарката за защита на конкуренцията Маргрете Вестагер да провери дали обещаните от Турция субсидии не нарушават европейското право. "Не е логично нашите страни-членки да се придържат към строгите правила за конкуренцията и субсидиите, а Турция да отпуска субсидии за производство, което ще се изнася на европейския пазар", посочва Вебер.
За "неравностойна битка" говори и бившият български президент Росен Плевнелиев. В разговор с германския "Ханделсблат", който е озаглавил статията си "България не се предава в битката за "Фолксваген", Плевнелиев разказва, че правителството в София е направило всичко възможно, за да засили натиска върху компанията. Българска делегация е била в Берлин, но от канцлерството се чули само общи фрази и уверението, че ставало дума за "решение на бизнеса".
"Решението на "Фолксваген" в полза на Турция отслабва Европейския съюз", казва Плевнелиев пред "Ханделсблат". "Ердоган не се придържа към европейските правила. Хиляди хора са в затворите, а сега той ще бъде подкрепен с милиардна инвестиция от Германия".
Инвестицията на "Фолксваген" отива в Турция не само заради огромната държавна субсидия, обяснява "Тагесцайтунг". В тази страна стачките са забранени, а чуждестранни концерни, в това число и от Германия, безскрупулно се възползват от предимствата, които произтичат от репресиите срещу синдикатите.
"Резултатът от тези репресии са ниски надници и ниски заплати. Дори за високо квалифицирани кадри. По данни на турския синдикат на работниците в металопреработващата промишленост, в турски заводи, сравними с бъдещия на "Фолксваген", се плаща средна надница от 2,40 евро на час, а новоназначените получават само 1,40 евро. Макар че разходите за труд да не са най-важният фактор, Турция определено предлага райски условия за предприемачите", пише с ирония "Тагесцайтунг".