Неволите на българските превозвачи, свързани с пакета за мобилност на името на френския президент, продължават. Числата за загубите са все по-тревожни, перспективите – все така мрачни.
В момента превозваческият бранш обединява 12 700 фирми, дава хляб на 42 500 служители и поддържа 28 000 камиона. Сумарната стойност на сектора достига 2,8 млрд. евро, което формира около 3 % от брутния вътрешен продукт, предаде БНТ. Пакетът за мобилност „Макрон” се е прицелил точно в тази златна кокошка на българския бизнес.
Превозвачи, представители на правителството и евродепутати не смятат да се предадат без бой. Министерството на транспорта и Съюзът на международните превозвачи координират усилията си да променят най-опасните клаузи за българския интерес: задължението камионът и водачът да се връщат на всеки 4 седмици в България; водачите да прекарват седмичната си почивка задължително в хотел и т. нар. каботажни поръчки.
Обещаните в пакета „Макрон” социални благини галят ухото на вечно притисканите от срокове и ограничения шофоьори, но собствениците на фирми са категорични, че ще фалират преди да осигурят западноевропейски удобства за персонала си.
Ако камионите се връщат на всеки 4 седмици, това означава броят на празните курсове да скочи с 50 %, а разходите за гориво да се покачат сумарно със 150 млн. лв.
Досега браншът е похарчил 1,5 млрд. лв. за закупуване на нови камиони. Ако половината от фирмите фалират, огромните разходи ще се окажат напразни.
Министърът на транспорта Росен Желязков увери международните превозвачи, че правителството няма да ги изостави. Държава и сдружени превозвачи ще настояват пред Европейския парламент да бъде приет реалистичен и балансиран пакет „Мобилност”, в който да бъдат отчетени интересите на всички страни.
Общите усилия ще бъдат консолидирани около хърватското председателство на Европейския парламент, което започва на 1 януари 2020 г.