АКТУАЛНО


Как електронните игри се превърнаха в спорт за милиарди?

0 5973 17.10.2019
Как електронните игри се превърнаха в спорт за милиарди?

Геймингът увлича милиони фенове и вече изпреварва традиционните шампионати и състезания


  • Какво искаш за рождения ден?
  • Да ме заведеш на геймърския турнир след седмица.
  • Ама не искаш ли някакъв подарък?
  • Да де. Да ме заведеш на турнира!

 

Диалогът се води между 12-годишно момче и баща му. Таткото е доволен. Тичането по магазини за подаръци е спестено, а малкият ще е щастлив. Решава да не купува билети предварително. Все ще има на място. Идва уреченият ден. Двамата отиват пред залата.

 

Стълпотворението от родители и деца прелива през всички врати и изходи. Опашката излиза извън пределите на сградата. Хората са повече, отколкото за последния мач на футболните национали. Всъщност повече, отколкото за последните десет мача на футболните национали.

 

Спортът вече не е това, което беше. Има нови турнири, нови шампионати, нови дисциплини. Електронните. През последните години те бележат космически ръст както в потребителския интерес, така и във финансовите разултати.

 

Накратко. Старата индустрия превърна класическия спорт във видео игри. Новата индустрия превръща видео игрите в спорт.

 

Електронният спорт не отстъпва по нищо на класическия. Има си всички необходими атрибути. Състезатели. Огромни турнири. Шампиони. Екзалтирана публика! Адреналин. Рефери. Спонсори, реклама, билети, аксесоари. Впечатляващи наградни фондове. За милиони!

 

Дори заявява амбиции за олимпийска дисциплина. И като гледаме с каква бясна скорост се развива, нищо чудно скоро да стане такава.

 

Започнали преди едва десетилетие като обикновено състезание между хлапета кой е по-добър, днес електронните спортове са истинска индустрия за милиарди. Очакванията са през 2020 година само приходите от нея да се изчисляват на над милиард и половина.

 

Много са причините за този екстремен успех. На първо място това е все по-голямата достъпност на интернет, която позволява игра навсякъде и по всяко време. Не се налага да се прибираш вкъщи и да връзваш компютри, апарати и конзоли. Играта е в телефона. На всичкото отгоре геймингът е и силно увличащ, непредвидим и поради това силно атрактивен за младите.

 

Никак не е за подценяване обаче и спонсорския интерес към новата мания. Сред най-активните поддръжници на гейминга са букмейкърските компании, които също инвестират в развитието му. Те бързо усетиха тренда и започнаха да предлагат на своите потребители разнообразни възможности, свързани с електронните спортове. В сайтът за букмейкърски ревюта и анализи https://efirbet.com/ са описани и българските брандове, които предлагат такива Е-спорт раздели. Това са Efbet, Winbet и Palms Bet. Друго доказателство е, че същото правят и гиганти като „Кока-Кола“, „Амазон“, „Уолт Дисни“. А някои футболни отбори инвестират в собствени тимове по електронни спортове.

 

Със сигурност сте чували имената на най-популярните игри от арсенала им. FIFA, League of Legends, Counter Strike, Fortnite, Dota 2 и така нататък. Техните фенове се очаква догодина да достигнат близо 600 милиона. Ако някой все още има съмнение дали геймингът е спорт, може да се направи съпоставка. Световните финали по League of Legends през 2016 г. бяха гледани от 43 милиона души по целия свят. А финалите на NBA през същата година – от около 30 милиона. Коментарът е излишен. Можем само да добавим, че ако преди геймингът беше територия, запазена предимно за момчета, сега вече доста момичета започват да се интересуват от него.

 

Огромна заслуга за това има и главното „средище“ на състезателния гейминг. Това е платформата Twtich, в която върви онлайн стрийминг на турнирите и състезанията. Дори турнирът да се провежда в Небраска, българският геймър усеща състезателите близо до себе си. Може даже да им напише нещо в чата. Не на последно място са и увлекателните сюжети на самите игри. Специалисти по актуалния електронен спорт казват, че те действат на публиката точно както касовите филми и сериали. Увличат заради историята.

 

Във всичко това България има своето солидно място. У нас също вече се провеждат множество гейминг турнири с многохилядна публика, която пълни зали от ранга на „Арена Армеец“. Според експерти в бранша българската гейминг сцена се развива стремглаво и има впечатляващ потенциал.

 

Все пак, в името на добрия разказ, нека отбележим, че 12-годишното момче от началото на тази история успя да пробие на своя турнир. И беше щастлив. Защото освен всичко останало, геймингът има и социален елемент. Създават се общества и приятелства, които могат да продължават с години.  


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама