БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Йордан Караджов и Димитър Бечев: Обещаващо бавно се задвижва машинарията на газовия хъб „Балкан”

2 6407 29.10.2019
Йордан Караджов и Димитър Бечев: Обещаващо бавно се задвижва машинарията на газовия хъб „Балкан”
БГНЕС

След конференцията за газовата диверсификация, състояла се днес в София, песимистите преобладаваха. Но Йордан Караджов и Димитър Бечев съзряха позитивни тенденции в придвижването на българската диверсификация и ги споделиха в предаването „Лице в Лице” на бТВ.


За диверсификация на газовите доставки у нас се говори от години. Но само 3 % от домакинствата използват газ в бита си, въпреки че България транзитира огромни количества синьо гориво. На потребителя все още не му е финансово изгодно, не е убеден, че масовата употреба на газ е по-икономична, по-енергоспестяваща, по-екологично чиста, смята Димитър Бечев. Следователно не сме си свършили домашната работа да спечелим на своя страна клиента, домакинята, средния български гражданин.

 

У нас се продава най-скъпият газ в Европа. Такива са „братските” цени на монополиста Газпром. За да паднат поне малко цените, е необходимо да бъдат осигурени конкуренция, повече източници и най-сетне да бъде създадена газова борса. Тези неща вече се правят, но тръгват изключително бавно, със съмнения и недоверие, както са ставали и стават повечето неща в България, коментира Димитър Бечев.

 

Газовият хъб „Балкан” бе посрещнат без ентусиазъм, защото нито имаме собствен газ, нито сме осигурили приток на големи количества поне от три различни източника, които да се събират и да дават възможности за разпределение към различни държави от българска територия, смята Йордан Караджов.

 

Чиренското хранилище трябва да притежава поне два пъти по-голям капацитет, за да натрупва, да задържа и да разпраща значителни количества газ, ако искаме да говорим, че сме станали разпределителен център на Балканите.

 

Необходимо е също да бъде създаден газов пазар, който да гарантира доставката, докарването и транзита на солидни газови количества. Не са изяснени докрай въпросите с обемите по трасето, с транзитирания газ през Украйна, с транзита през Сърбия, напомни Караджов. Отказът от транзитни такси е жертва от страна на българската държава, тръбата вече е изцяло българска, но газът остава само руски и така е в цяла Европа.

 

Оптимистична нагласа предизвикват фактите, че „Български поток” е единственият собственик на инфраструктурата, че учредяването на българо-руското дружество е съобразено с европейските норми и че интерконекторът с Гърция скоро ще бъде завършен, за да докара газ от нови доставчици, завърши Дим. Бечев. 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама