НОВИНИ


Фондация ”Конрад Аденауер”: Пада доверието към обществените медии в България

2 4297 06.11.2019
Фондация ”Конрад Аденауер”: Пада доверието към обществените медии в България
българите смятат, че обществените 69 % от българите смятат, че върху медиите се упражнява политическо влияние БГНЕС

Българите не вярват достатъчно на обществените медии, но ги смятат за важни за демокрацията и се информират от тях ежедневно. Това показва проучване на фондация ”Конрад Аденауер” за обществените медии в Югоизточна Европа.


Изследването обхваща Албания, Босна и Херцеговина, Хърватия, Косово, Молдова, Черна гора, Северна Македония, Румъния и Сърбия. В десетте държави са анкетирани общо 10 000 човека.

 

81 % от българите смятат, че обществените медии са важни за демокрацията, но 69 % са на мнение, че върху тях се упражнява политическо влияние.

 

Само 24% изпитват доверие към обществената телевизия и 31% - към радиото, докато частните медии се радват на малко по-висок авторитет.

 

Но и най-достойната за доверие медия – частните радиа, имат едва 41 % аудитория. "Българите като цяло са много критични към медиите", отбелязва проучването, цитирано от "Дневник".


България е сред държавите, където обществените медии имат най-голяма аудитория – 71 % се информират ежедневно от тях, а 18 % - няколко пъти седмично. Само българите на възраст между 18 и 29 години години потребяват обществени медии в по-малък процент – около 60 % ежедневно.

 

 

Най-голям процент българи са на мнение, че финансирането на БНР и БНТ трябва да идва от реклама (38 %) или от смесена форма на реклама и друго финансиране (32 %). 20 % не знаят и едва 5 % смятат, че те трябва да се финансират от данъци, а 4% - от такси.

 

Новини (74 %), образователни предавания (68 %) и филми (6 6%) е предпочитаното съдържание.

 

Обществените медии се ползват с авторитет в целия регион. Българите, хърватите и румънците са в челната тройка със 78 % граждани, съгласни с това твърдение. "Тези три държави може би са развили по-силно усещане за демокрация, благодарение на членството си в ЕС", отбелязват авторите на изследването.

 

Почти две трети от анкетираните виждат политическо влияние в обществените медии, като най-голям процент хора са на това мнение в Босна и Херцеговина (88 %), Хърватия (83 %) и Черна гора (71 %).

 

Само 46 % от албанците и 50 % от косоварите обаче виждат такъв натиск над своите държавни медии.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама