Сомалийските пирати направиха нов удар, като отвлякоха пореден кораб, предаде АФП. Този път става въпрос за индонезийски танкер с 25 моряци на борда. Отново има българи на кораба, това съобщи капитан Продан Раданов, управител на фирма „зодиак", цитиран от БНР
Снощи около 21,30 ч. българско време на 620 мили от брега на Сомалия е похитен автмобиловоза „Ancient glory". Плавателният съд е нает отново от фирмата „Зодиак", която менаджира и похитения преди дни кораб „Сейнт Джеймс парк".
Българите на борда са осем души. Четирима или петима са от Варна, а останалите от Велинград, Ямбол, Шумен. Капитанът на кораба е също българин и е от морската столица. Освен сънародниците ни, на борда на кораба има 10 украинци, 5 индийци и двама румънци, научи frognews.bg от румънски колеги.
"Екипажът е здрав, нападнат е без насилие и оръжие, няма ранени. Очакваме да започнем преговори за освобожадаването", казва пред Медиафакс Сорин Михалча, който информира румънците за състоянието на сънародниците им.
„Нямам информация на този етап, но някой е съобщил само, че е станало, и че няма пострадали. Това, че няма пострадали, е единствената добра новина” – каза Продан Раданов.
Стана ясно, че капитанът на първия похитен с българи кораб се е обадил на семейството си, предал е, че всички са живи и здрави, има храна, вода и пиратите се отнасят добре с тях , съобщи Продан Раданов, говорител на Външно министерство. Той подчерта, че няма причина за притеснения и очаква, че всеки момент от пиратите ще поставят условията си за откупа и процедурата по освобождаване на пленените моряци ще се повтори.
Frognews.bg припомня, че на 29 декември миналата година стана ясно, че пирати от Сомалия отвлякоха танкер, в който се возили и петима българи. Корабът е контейровоз, не е голям, около 8000 бруто регистър тона. Сигналът за бедствие е подаден в 14.20 часа вчера по Гринуич, като в 17.10 часа от мостика на плавателния съд са се обадили на патрулиращите кораби от операцията „Аталанта”, че са отвлечени от пирати.
Моряците са се качили на кораба през октомври и в началото на декември. Четирима от тях са от Варна и един от Русе. Единият от четиримата варненци е старши помощник-капитан на кораба, а останалите са от изпълнителския състав. Те са възраст между 30 и 46 години. Всичките нашенци са били в добро здравословно състояние преди отвличането.
Фирма Zodiac Maritime Agencies Ltd има повече от 30-годишна история. Oснована е на 16 януари 1974 г. в Лондон с основен предмет на дейност опериране и мениджмънт на кораби.
Фирмата проявява интерес към българските морски кадри още през 1989 г. За първи път набира екипажи за корабите си чрез „Нептун менинг” към СО „Воден транспорт” от началото на 90-те години на миналия век.
От 1990 с тази дейност се занимава и к.д.п. Стефан Дублев, един от първите български капитани наети от “Зодиак”.
Първоначално се търсят предимно офицерски кадри, впоследствие – рулеви , мотористи и домакинска команда.
От стъпването на българския пазар за морски специалисти през 1989 г. чрез „Нептун Менинг” или чрез лични договори, на корабите менажирани от фирмата са подписани повече от 22000-23000 договора с български моряци, а само за периода от 01 януари 1995 до 30 ноември 2005 те са около 19606.
От 1992 г. досега броят на корабите оперирани от „Зодиак” се е увеличил над два пъти, а като дедуейт – в пъти повече.
През 1992 г. са закупени първите нови бълкери (DWT 161475 т.), след тях – контейнеровози (4 700 и 6 500 TEU). В близките 4 – 5 години са договорени 20 нови кораба.
Търговското представителство на фирмата в България е регистрирано в БТПП на 27 октомври 1994.
В България ТП " Морски Агенции Зодиак" има офис единствено в гр. Варна чрез който се извършват всички действия от и за Zodiac Maritime Agencies Ltd
За успешната дейност на Zodiac Maritime Agencies Ltd в България работят 12 души, като повечето от тях преди започването на брегова работата са плавали като офицери в компанията.
По броя на наеманите в компанията моряци, “Зодиак” отстъпва само на националния превозвач като е на първо място по този показател между останалите менингови фирми работещи за чужди корабособственици.
От самото начало броят на наеманите през годините моряци расте непрекъснато като достига връхнаточка през 2002г. (2359 моряка) и 2003г. (2576 моряка). За първи път през 2004г започва да се забелязва лек спад в броя на наетите български моряци, което е вследствие на голямата конкуренция на този пазар на труда, неатрактивността на моряшката професия, по-лесното намиране на относително добри алтернативи на брега, облекченото пътуване зад граница на българските граждани, курса USD/EUR и др.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА