Федерален съдебен процес в Ню Олбани, Индиана (САЩ) предстои срещу австрийската фирма изграждаща тол системи – КАПШ. Фирмата е била избрана за оператор на местната тол система, която обхваща три от петте моста, които обхващат река Охайо между Индиана и Луисвил.
Един от петте моста, за който се събира тол такса от Kapsch TrafficCom USA, Inc. и Gila, LLC. Първата от двете фирми беше избрана да изгражда и българската тол система за 180 млн. лв. в края на 2017г. и до момента вече 3 пъти отлага старта на системата в България.
Местна жителка на Индиана – Мелиса Баркър заведе дело през февруари срещу Kapsch TrafficCom USA, Inc. и Gila, LLC, фирмите, които работят като агенти за събиране на пътни такси и фактуриране на преминаващите по мостове в река Охайо. В жалбата й, първоначално подадена в окръг Марион, се посочва, че двете компании са завишавали изкуствено сметката за пътни такси през 2017 и 2018 г. и тя иска обезщетение за себе си и всички засегнати шофьори в съдебния процес.
КАПШ е австрийска фирма за изграждане на тол системи с противоречива репутация след серия от арести за корупция и фалшификация на документи в Европа (Чехия, Полша). Компанията има проект за изграждане и опериране на система за пътно таксуване в Южна Африка, който завършва с катастрофален провал за пътната агенция “SANREL” в ЮАР. Проекта е сочен за вероятно единствения случай на тол система, която работи на загуба с разходи за поддръжка от над 76% от събраните такси.
Според официалната информация става въпрос за над 100 случая на документирани измами при пътно таксуване от страна на Австрийската фирма КАПШ.
В образуваното дело има сведения и доказателства за над 100 случая, а вероятно става въпрос за хиляди излъгани шофьори, които пресичат моста. Това става ясно от жалбата по него.
Съгласно договора сключен в щата Индиана, всеки който има нужда да премине петте моста в града трябва да заплати тол такса на “Riverlink”. Таксата се определя на база вида на превозното средство, както и метода за плащане. Подобно на българската тол система – водачите могат да заплатят чрез билет (бел. ред. “prepaid”) при преминаване, пише "Общество".
Съгласно местните правила всеки водач следва да заплати таксата си до 30 дни след преминаване по моста. В случай че не го направи то същия водач получава първо предупреждение, което е безплатно и без глоба. В случай че шофьора не заплати таксата, то оператора на системата (Riverlink), трябва да изпрати второ предупреждение, което носи със себе си такса от $5. Ако въпреки това водачът откаже да плати получава последващо предупреждение с допълнителна административна такса от $5 + глоба в размер на $25. Ако дори и тогава водачът не плати следва четвърто писмо, което струва но нарушителя допълнителни +$30 такса за принудителни събиране.
Според обвинителния акт, обаче компанията КАПШ е и нейния партньор в САЩ са създали сложен за разбиране механизъм, чрез който са успявали да излъжат своите клиенти и директно са начислявали глоба от $60, което е абсолютно против местните закони.
Обвиненията, включват измама, нарушаване на “Закона заблуждаващите потребителски продажби” (бел. ред. “Deceptive Consumer Sales Act”), измама, умишлено невярно представяне и небрежност. Ищците по делото са поискали съдебно заседание и искат парични щети да бъдат определени от съда. Те също така поискаха предварителна и постоянна заповед, като целта е да се гарантира, че към този момент няма да има повторни случаи на предполагаемото двойно начисляване на такси
18 ноември, 2019г. в студиото на Нова ТВ – Олег Асенов от Управителния съвет на българската Агенция Пътна Инфраструктура пък разкри притеснителни данни за ефективността на предостящата за въвеждане тол система. Бъргарската тол система се изгражда от същата фирма КАПШ, а електронните винетки и до момента се продават от една фирма, която е също управлявана от австрийското дружество КАПШ.
На въпрос за разходите, Олег Асенов от Агенция “Пътна инфраструктура” се похвали, че поддръжката на тол системата ще струва на държавния бюджет 15% от събраните такси и това е изчислено на база на разходите до момента. Това означава, че само поддръжката на системата ще струва около 144 млн. лв. на година.