”Увеличението на учителските заплати не би могло само по себе си да върне кадрите в системата. Но то е добра крачка и ще даде съвсем друга светлина на учителската професия”, коментира общинският съветник от ГЕРБ и директор на столичното 119-о училище ”Aкад. Михаил Арнаудов” Диян Стаматов.
Между 17 и 18 % ще нараснат работните заплати на педагогическите специалисти в образователната система от 1 януари 2020 година, заяви Стаматов пред Bulgaria ON AIR .
Минималното увеличение за всички педагогически длъжности ще бъде 17 %. Това е записано в Анекса към Колективния трудов договор /КТД/, подписан от Министерството на образованието и науката и национално представителните синдикални и работодателски организации в системата на предучилищното и училищното образование.
Според документа учителите ще получават не по-малко от 1 085 лв. основна заплата. Минималните възнаграждения на старшите учители ще достигнат 1 120 лв., а на главните учители – 1 176 лв.
Директорите на детски градини и училища ще получават не по-малко от 1 334 лв., а заместник-директорите – 1 246 лв. За целта в бюджета за следващата година са заложени 360 млн. лв. повече за трудови възнаграждения на учителите.
Предвидени са и 54 млн. лв. за увеличение на индивидуалните работни заплати на непедагогическия персонал.
"В отделните училища диапазонът е доста различен. Но за един 50-годишен учител например, заплатата би могла да надхвърли 2 000 лв. Не бива обаче да се заблуждаваме, че това ще стане само в рамките на ангажимент към часовете. Подобно възнаграждение може да получи човек, занимаващ се с различни кръжоци, лекторски часове и други извънкласни проектни дейности", допълни Диян Стаматов.
Столичната образователна система е най-многообразната у нас. Причината е, че в София има най-много ученици, повече от 250 училища, голям капацитет от частни учебни заведения, както и доста детски градини.
"Поради този факт не бива да говорим за уеднаквяване на учебните заведения. Съвсем нормално е да има различно търсене, на места по-голямо, на други по-малко, просто защото учениците са с различен потенциал, интереси и собствен капацитет. Задължително е обаче в училищата до 7 клас висотата на летвата да бъде еднаква навсякъде", отбеляза Диян Стаматов.