Докато зубренето не се измести от реалното мислене, няма да има промяна. Това става чрез говорене, четене, обсъждане и задаване на въпроси. Проблемът е многослоен.
Това каза пред бТВ Искра Джанабетска, съосновател на българската платформа за насърчаване на четенето "Книговище", която заедно с писателката Мария Лалева коментираха резултатите на ПИЗА.
Българските ученици имат проблем с четенето и разбирането на дълги текстове и трудно правят разлика между твърдение и факт. Това показват последните резултати от Програмата за международно оценяване на учениците – ПИЗА, разработена от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
„В момента много настървено говорим за техническите науки и малко настрана остават хуманитарните и четенето. Имаме необходимост да се говори малко повече за ползите от четенето и как децата ще се научат през четенето на много умения впоследствие”, каза още Джанабетска.
Според писателката Мария Лалева резултатите на ПИЗА са повод да се замислим каква е отговорността на възрастните.
„Приели сме децата като огромна кофа, в която наливаме необходимите според нас знания, без да ги питаме дали те виждат смисъл в това и дали ще им е полезно. Образованието ни има колосален проблем – не ангажира децата емоционално. Образователната ни система не дава свобода децата да покажат, че могат да мислят”, смята Лалева.