От неделя (15-и декември) влаковете ще се движат по нов график, предупреждават от БДЖ. В повечето региони на страната се запазва досега действащият график за движение, но от неделя ще бъде увеличен броят на пътническите композиции по някои направления, както и ще бъдат значително подобрени връзките на влаковете в някои от основните възелни гари, като времето за изчакване в гарите е значително намалено.
Част от промените са свързани с обосновани искания на редовни клиенти, а трети - с повишаване рентабилността на превозите и ефективното използване на наличния подвижен състав.
От БДЖ изрично уточняват, че всяка години при изготвянето на новата транспортна схема, се прави съгласуване на движението на бързите и пътническите влакове с областните и общинските администрации по места.
Проектът на графика е бил публикуван за обществено обсъждане още през месец май, а преди провеждане на срещите с областните и общинските администрации през септември, на официалната интернет страница на БДЖ (www.bdz.bg.) е бил качен и актуализираният вариант.
През следващата година ще бъде увеличен обемът на превозите. Превозът на пътници ще се извършва с общо 579 влака, от които: 14 международни бързи влака (като 2 от тях ще се движат само през летния сезон), 77 бързи влака (4, от които ще се движат само в определени дни от седмицата), 135 пътнически влака и 353 крайградски пътнически влака, някои от които ще се движат само в определени дни от седмицата или определени периоди от годината.
От БДЖ обясняват:
Бързият влак "Чайка" София-Бургас-София, който пътува през Подбалканската железопътна линия, вече ще се движи всеки ден, като ще изминава разстоянието между столицата и морският град за по-малко от шест часа.
Движението на влаковете в участъците с най-голям брой пътници в работните дни ще се осъществява на чести интервали и през 2020 г., основно по направленията София-Перник-София, София-Лакатник-София, Пловдив-Асеновград-Пловдив.
С влизането в сила на новото разписание се запазва ежедневното движение на директния международен влак от Истанбул за София, както и международната връзка София - Крайова, която се осъществява със сутрешния влак София-Видин и обедния Видин-София.
През летния сезон (от м. юни до м. октомври), се планира да се запази движението на сезонния влак Солун-София-Солун. Влакът заминава от София в петък и пристига в Солун в събота сутрин, а в обратната посока тръгва от Солун в неделя вечер и пристига в София в понеделник сутрин.
За пътуващите по направлението София-Букурещ директните вагони отново ще се движат само през лятото, а през останалото време ще се налага пътниците да се прекачват на гара Русе на и от мотриса, която ще се движи по маршрута Букурещ-Русе-Букурещ.
За подобряване обслужването на клиентите и създаване на възможност за удобни връзки с влакове в други направления, международните влакове София-Букурещ-София и София-Истанбул ще заминават от началните си гари с два часа по-рано от досегашното си разписание.
По направлението София-Белград придвижването с директния влак от София ще се осъществява също само през летния сезон.
В новия график са взети предвид и планираните по-мащабни ремонти по железопътната инфраструктура, така че корекциите в маршрутите и разписанията на влаковете да са минимални. Например за участъка София- гара Искър - Казичене - Елин Пелин, предвид извършваните ремонти, са разработени разписания на влаковете по алтернативен маршрут през гара Подуяне. Това е направено, за да бъдат избегнати бъдещи изменения в разписанието на влаковете, движещи се по цялата южна жп мрежа.
От БДЖ уточняват, че поради постъпили обосновани искания и след необходимия технологичен срок в разписанието на някои влакове ще настъпят допълнителни корекции от 1-ви януари 2020 г.