Границите между академия, между училище и индустрия може би ще започнат да се пречупват, да се губят.
Това прогнозира пред БНР 18-годишният ученик Димитър Чакъров, който е посветен на проекти за анализ на криптирани данни, а също и носител на наградата "Джон Атанасов". Младежът е в световния топ пет на проекти, отличени от учени от Масачузетския технологичен институт и от Харвард.
По думите му, образованието ще се ориентира и откъсва все повече от сегашния фундаментален модел един човек да преподава на други 30 към това, ако нещо ти е интересно, да се задълбочиш в него, да го изследваш, накрая да излезеш „с готов продукт, готов резултат, готово решение за даден проблем“.
Според Димитър, в момента училището е неутрално, то не помага, но и не пречи. „Досега не ми е създавало пречки с моите извънкласни дейности.“
Но щом интересите на учениците са излезли извън традиционното знание и се простират в извънкласните, там според Димитър е нужна повече подкрепа. Той припомня добрите традиции на страната ни в олимпийските среди по природни науки и в изследователските среди. И подчертава, че спонсорствата за отборите или за отделни ученици са ограничени и недостатъчни.
„Можем да ги наречем „символични“. С една стипендия за ученик не може да се разработи цял проект, да се направи цяла една екосистема около един проект. Колкото повече напредва технологията, изобщо науката в България, ще се нуждаем от още повече финансова подкрепа“, коментира Димитър.
Той разказва, че интересът му е провокиран от Явор Папазов, който се занимава със сигурност на данните в Европейския институт по сигурност. Така Димитър се захванал с проект за анализ на сложността на пълно хомоморфникриптографски схеми в имплементации на програми.
„Първата такава специална криптографска система, която ни позволява да правим операции върху скрити данни, да си работим със скритите данни, без изобщо да разбираме какви са те. Извършваме операциите, получаваме си криптиран отговор, знаем, че този отговор е верен, но не знаем какъв е, тоест не можем да видим какво е зад криптирания отговор. Това нещо се случва преди десет години“, обяснява Димитър Чакъров. Простичко казано сега той се опитва да направи изследването на такива криптографски схеми по-лесно за експертите.
Работата му няма да има директно отражение върху живота на хората, но последиците от сектора, в който работи ученикът от 12 клас в Математическата гимназия в Пловдив, са с огромно значение. Самата област е абстрактна, признава той. „И доста дълго време ми отне да разбера изобщо какво се случва в областта. Това е сложното.“
За сложното си има ментори, чиято помощ е неоценима, допълва Димитър. Има си и училища, които не са в България. Сега е в процес на кандидатстване в западни университети, чиито отговори чака до няколко месеца.
„Пътят ми минава през университета. След това дали ще остана в теоретичните среди или в индустрията, не се знае, но винаги я има опцията и за двете“, споделя Димитър.
„Опцията България винаги е съществувала за мен, но областите в математиката, които са ми интересни и криптографията, на границата между математика и други науки, които в момента си ми интересни, експертите в тези области не са в България“, посочва дванайсетокласникът.