Пътната маркировка в страната е пълна катастрофа, 90% не отговаря на нормативните изисквания. Тя дезориентира и уморява шофьорите.
Така Богдан Милчев от Института за пътна безопасност подчерта по БНР една от съществените причини за инцидентите в страната. Според него въпреки усилията, които се полагат, черната статистика продължава и е необходима цялостна промяна на подхода:
„Всеки ден усилията ни са насочени към това да променяме българския шофьор. Това е грешен подход, защото всеки един от нас, когато излезе на пътя, дава всичко най-добро от себе си, за да не загине или да не убие някого. Въпреки това се допускат грешки, в голямата си част – фатални. Затова от Института ще настояваме през 2020 година да се преобърне подходът за контрол по пътищата и да се стартира с нещо рационално - като освежаване на пътната маркировка“.
По думите на Милчев „лошата маркировка създава усещането, че си в пустиня“:
„Когато се движиш в пустиня, правила няма. Тоест, ние се движим по пътища, по които усещането ни е, че няма организация на движението, няма правила, няма контрол. Затова ние нарушаваме и по-често правим грешки… Ако до март маркираме всички пътища първи и втори клас с маркировка, която отговаря на нормативните изисквания, гарантирам, че между 30 и 50 жертви по-малко ще имаме в сравнение с предходната година“.
Според експерта другият голям проблем е липсата на експертиза в държавните институции: „България е единствена в Европейския съюз, в която МВР излиза и се хвали колко много нарушители са хванали. Тази статистика е нужна само за експертите... Нашата гордост трябва да е – колкото по-малко нарушители хващаме, толкова по-добре“.
Богдан Милчев коментира и системата „бонус-малус“. Той я нарече „още един инструмент за коригиране на поведението на водача на пътя“:
„Тази система ще определи кой от нас колко е рисков. Колкото си по-рисков на пътя, толкова повече трябва да плащаш за този риск. Това е съвсем справедливо и голяма възможност да коригираш своя риск… Тази система е абсолютно неутрална“.