Минат не минат три месеца и българското правителство в лицето на военния министър Каракачанов щедро отпуска пари за ремонт на българските МиГ-29. Ремонтът на самолетите, които налетяха вече 30 години в родните ВВС, става все по-скъп и по-скъп. Да, самолетът е хубав, но това е остаряла модификация и излиза въпросът има ли смисъл от наливането на толкова пари в една стара технология.
Не бе ли логично да направим като поляците, пълна модернизация на МиГ-29, вместо да се наливат маса пари в такива афив ремонти.
Ето какви разходи са направени в последните само 5 години. Те вече надвишават сумата от 300 милиона лева! Особеното е, че за 2019 г. летят от 4 до 6 броя МиГ-29 от общо 16, като само няколко пилота са достигнали нальот от… цели 20 часа! При минимума в НАТО от 130 на човек.
Това се потвърждава от думите на ген. Цанко Стойков, командир на българските ВВС, който преди седмици, при анализа за авиацията за 2020 г., се оплака, че въпреки милионните договори МиГ-29 са на земята, а летците имат най-малък нальот за последните 7-8 години. Дори по времето на военния министър Аню Ангелов-Ньойски се е летято доста повече с МиГ-29!!! Летците от родните ВВС са бесни – хем не летят, хем се пише по медиите, колко пари се налива в техния самолет.
На 27 декември 2019 г., в единствения работен ден след Коледа, в сайта на МО е публикувана обществена поръчка за сключване на рамково споразумение за срок от 48 месеца за „Извършване на основен ремонт /КВР и увеличаване на назначения срок на служба на авиационни управляеми ракети (АУР), изделие 470-1“ от боекомплекта на самолети МиГ-29 от състава на ВВС. Сумата е доста тлъста – 21 милиона и 600 хиляди лева!
Но това не е всичко за отминалата година!
На 14 декември 2019 г. правителството на Бойко Борисов, по молба на военния министър Каракачанов, гласува 16 млн. лв.! Тогава са одобрени допълнителни разходи в размер на 16 000 000 лв. по бюджета на Министерството на отбраната за 2019 г. за осигуряване летателната годност на самолети МиГ-29. С изпълнението на приетия от Министерски съвет акт ще се създадат необходимите условия Военновъздушните сили да поддържат способности за контрол на въздухоплаването и гарантиране на въздушния суверенитет (Air Policing), за прилагане на механизмите на колективната отбрана на НАТО и общата политика за сигурност и отбрана на Европейския съюз, уточняват от правителствената информационна пресслужба. Лично премиерът на България каза, че тези пари са за закупуването на 8 нови двигателя на МиГ-29. И тук възниква въъпросът: а защо бяха закупени десет двигателя преди по-малко от 4 години от тогавашния министър на отбраната Николай Ненчев, пак в правителство на Борисов.
На 28 ноември 2018 г., пак Бойко Борисов, но вече с военен министър Красимир Каракачанов, одобриха разходите за ремонт на осем изтребителя МиГ-29. Тогава цената бе до 72 млн. лв. без ДДС. Проектът за инвестиционен разход "Осигуряване на летателната годност на самолети МиГ- 29" е разработен в съответствие с чл. 27, т.8а от Закона за отбраната и въоръжените сили. В проекта е представена необходимостта от осигуряване на летателната годност на част от самолетите МиГ-29.
За поддръжката на изтребителите МиГ-29 се отпускат 45 739 959 лв. (без ДДС). Отделно в бюджета на МО са предвидени други 26 млн. лева за същото. От военното ведомство заявиха, че необходимите средства за сключване на договори през 2018 г. са в размер на 71 739 959 лв.
Но това не е всичко, на 25 април 2018 г. правителството пак с военен министър Красимир Каракачанов одобрява допълнителни разходи в размер до 26 млн. лв. по бюджета на Министерството на отбраната. Средствата са предвидени в централния бюджет за плащания по договори по рамковото споразумение с РСК „МиГ“ за осигуряване на летателната годност на самолети МиГ-29.
Парите са фактически предназначени за сключване на конкретни договори по силата на сключеното на 21 март 2018 г. рамково споразумение с РСК „МиГ”. Засега не е ясно за какви точно стоки и услуги ще бъдат вложени въпросните 26 млн. лева. Парите бяха залегнали в държавния бюджет за тази година и сега правителството просто разрешава тяхното харчене от МО.
Рамковото споразумение е сключено директно с РСК „МиГ“ на 21 март 2018 г. То включва Интегрирана логистична поддръжка на самолети МиГ-29, след като изтекоха всички процедурни срокове за обжалване на обществената поръчка. Споразумението на стойност 81 млн. лв. предвижда доставка на резервни части и на услуги като подмяната на резервните части ще бъде извършвана от българските инженери в авиобазата в Граф Игнатиево.
В края на 2017 г.пък правителството отново с военен министър Каракачанов отпуска за следващата 2018 г. целево от централизирания бюджет 26 млн. лева за текуща поддръжката на единствения български изтребител. На първо място ще трябва да се инвестира във възстановяване на летателната годност, като най-проблематични моменти са изчерпването на ресурса на колесника и катапултните кресла, и след това да се види какви средства могат да се заделят за летателни часове.
Припомняме, че през 2015 г. и 2016 г. също бяха отделени доста средства за българските МиГ-29. Тогавашният министър на отбраната Николай Ненчев сключи договор с българската посредническа фирма „Авиостарт” ООД за доставка на 10 двигателя РД-33 и кутии за самолетните агрегати КСА-2 и които реално бяха реализирани от руски компании. Тези договори бяха на стойност 65 млн. лева.
По време на управлението на министър Николай Ненчев бе сключен договор за доставка на четири новопроизведени и шест ремонтирани двигателя РД-33. Договорът на стойност 42 709 467,5 лв., бе сключен с българската компания "Авиостарт" ООД. Междувременно Министерството на отбраната избра и още две фирми за доставката на части за изтребителите. "Армар корпорейшан" трябва да осигури 7 кутии на самолетните агрегати КСА-2. "Армар корпорейшан" и украинската държавна "Укринмаш" ще доставят и други части и консумативи за МиГ-29. Общата стойност на двете поръчки е за около 15 млн. лв. Фирма „Авиостарт“ обаче обжалва тази процедура, а впоследствие спечели и конкурса за агрегати.
От страницата за обществени поръчки на министерството става ясно, че увеличаването на стойността е свързано с доставката на кутии на самолетните агрегати КСА-2 за самолет МиГ-29. Тя отново ще бъде извършена от “Авиостарт”. След проведеното пряко договоряне с единствения участник, общата цена на седемте агрегата е понижена минимално и става 11.165 млн. евро.
Така ремонтите и поддръжката на МиГ-29 за последните години на българския данъкоплатец му излиза над 200 милиона лева. И това без да смятаме разходите, които се отпускат всяка година от централизирания бюджет, а те са до 30 милиона лева . Така общата сума за една петилетка стига до около 300 милиона лева! Да, авиацията е скъпо нещо, ценно нещо по време на мир и война, но нужно ли е да се наливат пари в една стара и немодернизирана машина. Нека само припомним, че Русия подари почти нови МиГ-29 на Сърбия.
Колко скъп ни излиза един МиГ-29? Ето какво пише в документацията на договора на МО с РСК „МиГ“:
Така например първоначалната руска оферта за осигуряване на един летателен час е била €7250, която е паднала на €6250 след преговори. Тази цена важи в рамките на въпросните 1450 часа годишно и не включва възстановяването на летателната годност на изтребителя – тоест всички капитално-възстановителни ремонти на двигател, КСА и други агрегати, както и доставката на консумативи за да може МиГ-29 да е напълно изправен. За всеки следващ час след заявените 1450 ще се плаща по €11 325.
Цената за извършаване за ремонт на колесника на 10 самолета и ремонт на 13 катапултни кресла К-36ДМ е малко над €14,5 млн. Цената на извършване на контролно-възстановителни работи при достигане на 1000+100 часа на МиГ-29УБ борд 14 е малко над €2,1 млн. Отделно за ремонт на агрегатите на единичен изтребител, включително и КСА-2 е малко над €2,8 млн. Доставката на консумативи за единичен МиГ-29 пък е посочена за малко над €3,8 млн. Годишното оскъпяване е 9%.
Логичен е въпросът – как са разходвани тези близо 300 милиона лева, след като българските МиГ-29 не летят? Отговор може да дадат не само министър Красимир Каракачанов, заместникът му Анатолий Величков, но и други служби, на които това им е работата.
Калин Джумайски