Не зная дали президентът Радев е егоцентрик заради това, че наложи съвсем правилно вето на Закона за извънредното положение, но егоцентричният премиер Борисов усилено се опитва да счупи що годе натаманената кризисна комуникация в българския отговор на пандемията с COVID-19. При това, грубо нарушавайки Закона за защита при бедствия.
Като експерт по кризисна комуникация никога не съм чувал експертен съвет към кризисен щаб да прави отделни пресконференции, камо ли два пъти седмично. В нормалните държави всички експертни съвети са към кризисния щаб. Щабът е един и дава пресконференции с всичкия си експертен ресурс. Затова именно е "Национален щаб".
Борисов обаче на своя глава и в нарушение на Закона за защита при бедствия създаде медицински екпертен съвет и му вмени функции на щаб – да дава пресконференции два пъти седмично. Така водещите говорители в кризата стават поне трима – самият премиер, който винаги е на първа линия пред камерите, ръководителят на Националния оперативен щаб проф. Мутафчийски и председателят на Медицинския съвет проф. Коста Костов. В развитите държави науката и практиката в комуниация при криза по ред причини допуска само един основен говорител в кризисна ситуация. Почти винаги това е председателят на кризисния щаб. Тук обаче, благодарение на нашия вездесъщ премиер имаме вече трима говорители. Още повече, главният прокурор Гешев също заяви, че прави щаб и никой, нито премиерът, нито онези хора в в Парламента възразиха срещу тези амбиции на човека, чието задължение е да повдига на обвинения за престъпленя, не да прави кризисни щабове, за да се показва и приказва.
И за неспециалистите по публична комуникация стана ясно, че премиерът се дразни на общественото одобрение и нарастващата популярност на проф. Венцислав Мутафчийски. На извънредното заседание на Министерски съвет на 8 март, когато станаха известни първите двама заразени в България, Борисов многократно и грубо прекъсваше шефа на кризисния щаб, като поясняваше някакви напълно излишни неща. А след всяко празнословно прекъсване унизително юркаше Мутафчийски да продължи с репликата "Давай нататъка!". Завидя му, че напоследък камерите го показват доста по-често от него и демонстрира пред народа как го командва, заповядва, знае повече от него и сам променя точки от дневния ред.
Преди дни видяхме още един комуникационен абсурд в условията на криза – премиерът свика специлаен брифинг, за да се скара пред медиите и народа на президента, затова че е наложил частично вето на Закона за извънредното положение. После всики се съгласиха, че президентът е бил прав, но нашият премиер трябваше да се скара и всички да го чуят.
Ако вярваме на думите му, мотивът на Борисов за създаването на медицински съвет е да се чуят повече гледни точки и да се предложат различни решения за овладяване на кризата с коронавируса. По същество обаче на този съвет се дават функции като на допълнителен кризисен щаб – може да дава самостоятелни пресконференции два пъти седмично. Това обаче категорично противоречи на Закона за защита при бедствия (ЗЗБ). Първо, в ЗЗБ, член 62а, алинея 4 ясно е разписано, че работните групи от експерти се формират предварително заедно с формирането на щаба, като селд това само ръководителят на щаба има право със заповед да привлече и други експерти:
(4) За подпомагане дейността на националния щаб се създават работни групи от експерти, чийто поименен състав е предварително определен и въведен в групи за оповестяване в Националната система за ранно предупреждение и оповестяване на органите на изпълнителната власт и населението при бедствия. При необходимост ръководителят на националния щаб със заповед може да привлича и други експерти.
Второ, в същия член, алинея 5 гласи: „Към националния щаб със заповед на ръководителя му се създава междуведомствена информационна група за извършване на информационна дейност с поименен състав, предложен от членовете на щаба.” Трето, според алинея 2 към същия член, единственото задължение на министър-председателя е да издаде заповед за създаването на национален щаб.
От тук следва, че премиерът няма законното право по време на криза сам да създава структури, без значение дали ще се наричат съвети или работни групи. Според ЗЗБ такова право е предоставено само на ръководителя на националния щаб. Още повече, Борисов няма законното право да приписва на такива структури функции, които по закон са възложени да бъдат изпълнявани от националния щаб, каквато функция е даването на пресконференции, възложена според закона на специална информационна група към националния щаб.
Логично възникват поне два въпроса за реалните мотиви на премиера: 1. Дали той не се опитва да създаде достатъчно шум в кризисната комуникация, така че да може когато кризата приключи, независимо от изхода и щетите, да има оправдание както при най-добрия, така и при най-лошия сценарий? и 2. Дали премиерът-слънце, като избира за председател на този здравен съвет лекар, който има стара вражда с ръководителя на щаба, не се опитва да отнеме от популярността на проф. д-р генерал-майор Венцислав Мутафчийски, който сериозно го засенчи по рейтинг? (Защо не предложи за председател например здравния министър или някой от неговите заместници?)
Независимо от въпросите, които си задаваме, действието на Борисов е противозаконно. Крайно време е в нашето общество, да се появят съпротивителни сили, които да принудят управляващите да спазват законите. А в кризисна ситуация неспазването на законите е изключително грозно и може да причини тежки последици за мнозина.
Д-р Петър Кърджилов
Петър Кърджилов е доктор по обществени комуникации и информационни науки, експерт комуникация при рискове и кризи, бивш пиар специалист в Община Младост, член на Съюза на учените в България.