Кризата с коронавируса у нас бушува с пълна мощ, но същевременно Столичната община се готви да се сдобие и с нови автомобили. Лъскави превозни средства на обща стойност над половин милион лева с ДДС ще бъдат купени от дирекция “Транспорт” към СО.
Новината за това идва на фона на друго изказване. Днес столичният кмет Йорданка Фандъкова обяви, че градският транспорт в София е претърпял огромни загуби за изминалия месец заради епидемията от COVID-19 у нас. По думите и за месец март Центърът за градска мобилност е загубил приходи на стойност от около 6 милиона лева. Трите транспортни оператора - автотранспорт, електротранспорт и метрото - около 6 милиона и половина. За април се очакват още по-големи загуби. Продажбата на билети и карти е почти замряла, обяви Фандъкова.
Но Столичната община ще купи нови коли, след обявена поръчка от зам.-кметът по транспорта в столицата Кристиан Кръстев. Кръстев е на поста си от декември миналата година, след като Евгени Крусев го напусна.
В първия етап от процедурата е предвидено закупуването на до шест автомобила на обща стойност 225 000 лв. без ДДС. Три от тях трябва да са тип "Седан" или "Лимузина" и да струват до 150 000 лв. без ДДС или 180 000 с ДДС. Останалите трябва да са "Седан" или "Хечбек" за общо 75 000 лв. без ДДС или 90 000 с данъка, пишат от в. “Сега”.
Във втория етап дирекция "Транспорт" възнамерява да си купи още толкова леки коли при същите ценови показатели. Срокът за изпълнение на първата доставка е до 90 дни след сключването на договора, а за втората - до 60 дни. "Възложителят не поставя изисквания за икономическо и финансово състояние на участниците", се казва в заданието. Крайният срок за подаване на оферти е 28 април.
ЦГМ обаче отчита загуби и то големи. Значителен спад има и в приходите от местни данъци и такси. Най-сериозно е намалението при такса смет – с 14 млн. лв. по-малко спрямо март м.г. При данъка върху сградите спадът е с 7.5 млн. лв. в сравнение със същия период на 2019 г.
Макар и само за месец, данните вече показват, че Столичната община ще се нуждае от сериозно преосмисляне на приоритетите и по-ефективно изразходване на наличните ресурси от това в този момент да се купуват нови автомобили.
Фандъкова обяви в края на март, че се създава допълнителен фонд към Общинския гаранционен фонд. Той ще е в размер на 1 млн. лв., които ще се заделят за предоставяне на банкови гаранции за кредити на малки и средни фирми (до 10 000 лв. на дружество), засегнати от кризата. С други думи, в подкрепа на дребния бизнес Столичната община се готви даде около два пъти повече от това, което зам.-кметът по транспорта смята да изхарчи за коли. Първоначално общински съветници от ГЕРБ и заместникът на Фандъкова - Владимир Данаилов, твърдяха, че фондът ще покрива до 80 на сто от заемите, които закъсалите фирми вземат. След това обаче Фандъкова съобщи във "Фейсбук", че новият фонд ще гарантира до 50 на сто от изтеглените заеми.
При обсъждането на текстовете на Закона за извънредното положение в Народното събрание депутати от ГЕРБ предложиха да не се провеждат обществени поръчки за срока на ограниченията освен такива, свързани с неотложни дейности около кризата с коронавируса. В крайна сметка този текст не бе приет, но на 1 април Комисията за защита на конкуренцията, пред която може да се обжалва и обявената общинска процедура, съобщи, че спира сроковете за обжалване на обществени поръчки, концесии, както и жалби за нередности в компетенциите на КЗК и откази на комисията за образуване на производство.