Грешка, що се отнася до търговските вериги, е, че в началото бяха допуснати безконтролно да развият своята мрежова структура в нашата страна. В повечето европейски страни големите хипермаркети са изнесени извън градовете. У нас не е така и те ликвидираха много малки магазинчета, които даваха хляб не на един и двама в нашата страна.
Това коментира пред БНР Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз произведено в България.
„Виждаме стъпка в правилната посока. Отдавна се борим за една по-сериозна, дългосрочна и обмислена политика за защита на българското производство. Въпросът е доколко ще е ефективно това, защото е необходима цялостна и многопланова стратегия и не само в условия на криза, а това да е политика на държавата... Това да бъде началото на цялостна стратегия“.
По думите му това е елемент на продоволствената сигурност на българската държава и елемент на националната сигурност:
„През последните 20-30 години загубихме много производства. Селското ни стопанство стана монокултурно. Малко са крайните продукти, които предлагаме на пазара“.
Според него трябва да има морал на бизнес поведение в държавата.
„Отдавна преговаряме с няколко правителства да се инициира мощна програма към българското население да купува българското“.
Като временна мярка той предложи търговските вериги, които всяка година настояват да се подобряват условията – да получават допълнителни отстъпки от цената, договорена с българските производители, тази година да не го правят.
„Държавата трябва да се замисли в каква посока да работи стратегически в бъдеще да подкрепя българското производство“.
Големият проблем според Грозданов съществува в разпределението на цената, която получава веригата, между търговеца и производителя.
„За съжаление, в огромната си част отива в търговеца, а това спира нашето производство. Много български производители работят с веригите само за да могат да разхвърлят разходите си върху по-голям обем продукция, т.нар. икономика на мащаба“., обясни той.