Най-популярната марка автомобили у нас за всички времена – „Жигули“ навърши 50 години. Първата кола излиза от завода в съветския град Толиати на 19 април 1970 г. Колите са се произвеждали до 2012 г. Всъщност истинското име на автомобила е ВАЗ-2101, но в България е наричан „Жигула“ и „Лада“.
Известни са 10 модификации, включително разработка за специалните служби. Съществуват и спортни варианти за рали на писта и в планински условия.
Съветското "Жигули" се е продавало в България чрез внасяне на депозит от 1500 лева и записване на ред в Мототехника. Чакало се е от 6 до 13 години в различни периоди. Без ред от съветската кола е можело да се купи в КОРЕКОМ срещу американски долари или друга западна валута по курса към долара.
Първата рожба Волжския автоавод.
Жигулѝ (в България често наричана разговорно Жигу̀ла) е търговска марка на „АвтоВАЗ“, използвана в миналото. Името е избрано в чест на Жигульовските възвишения край бреговете на средното течение на река Волга. Последната класическа кола е ВАЗ-21074. В Египет сглобяването на модела ВАЗ-21074 (с комплекти, доставяни от АвтоВАЗ) завършва в началото на 2014 г.
Първият модел на „Жигули“ е „ВАЗ-2101“, по конструкция почти напълно копиращ италианския модел „FIAT 124“, но сглобен почти напълно от местни части. „Жигули“ е основната марка леки автомобили, продавани през 1970-те и 1980-те години в България.
И такива заведения се появили...
Автомобилите от първата фамилия (ВАЗ-2101, ВАЗ-2102, ВАЗ-2103, ВАЗ-2106) се продават на вътрешния пазар на СССР, както и на външните пазари, под търговското наименование „Жигули“. Тъй като обаче в редица европейски страни думата „жигули“ потребителите асоциират със съмнителното понятие жиголо, то на външните пазари марката „Жигули“ скоро е променена на „LADA“ (съответно експортните ВАЗ-2101, ВАЗ-21011, ВАЗ-2103, ВАЗ-2106 стават Lada-1200, Lada-1300, Lada-1500, Lada-1600 по обема двигателя в cm³).
Това "Жигули" бай Рашко Кралев от с. Благоево, Разградско си го купил преди 47 години... Снимка: e-razgrad.bg
Първите „Жигули“ са с двигатели – 1,1 и 1,3 L с мощности 67 – 89 к.с. Времето за ускоряване от 0 до 100 km/h за ВАЗ 2101 е 19 s. Недостатък на тези двигатели е малкият им междуремонтен ресурс. Поради не особено качествените материали и значителните пропуски в детайлите, двигателите се нуждаят от първи основен ремонт на около 100 000 km.
Фрог нюз