Природозащитните организации от коалиция „За да остане природа в България” спечелиха делото срещу решение на екоминистерството да не извършва екологична оценка на проекта за нов план за управление на Национален парк „Пирин”. По този начин съдът спря новия план, който даваше възможност за строителство в 66% от парка.
Петчленен състав на Върховния административен съд остави в сила решение № 3310 от 07 март 2019 г. по административно дело № 14904/2018 г. на ВАС, с което беше отменено решението на Министъра на околната среда и водите да не извършва екологична оценка на Национален парк „Пирин“, съобщават от ВАС
"Съдебната сага, течаща вече три години, показа пълната несъстоятелност на едно решение на министерството, подписано от служебния министър Ирина Костова и защитавано в съда от директора на Националната служба за защита на природата (НСЗП), Мирослав Калугеров. Така планът, който даваше възможност за строителство в 66% и сечи в 48% от парка, няма да влезе в сила.", съобщават от своя страна от коалиция "За да остане природа в България", които продължават да настоява Калугеров веднага да бъде освободен от длъжността поради липса на компетентност, като най-висшия експерт в МОСВ, ръководещ отделите "Защитени територии" и "Натура 2000".
От ВАС припормня, че административно дело № 8096 от 2019 г. беше образувано по касационна жалба на министъра на околната среда и водите. То се отнася до Решение № ЕО-1 от 01.03.2017 г., издадено от Министъра на околната среда и водите, да не се извършва екологична оценка на проект на актуализация на План за управление на Национален парк „Пирин” за периода 2014-2023 г.
Петчленният състав приема в мотивите си, че обжалваното решение е правилно и следва да бъде оставено в сила, като постановено при отсъствие на касационни основания за отмяна. Правилен е изводът на първата инстанция, че съгласно чл. 81, ал. 3 ЗООС екологичната оценка е следвало да бъде извършена едновременно с изготвянето на плана предвид неговите цели, териториален обхват и степента му на подробност.
Петчленният състав приема в мотивите си, че в решението на тричленния състав е извършен детайлен анализ на приложимото национално законодателство, на приложимите актове от правото на ЕС и на поставени решения от Съда на Европейския съюз относно оценката на последиците на някои планове и програми върху околната среда. Въз основа на тях безспорно е установено, че проектът за актуализация на ПУНП „Пирин“ засяга областите туризъм, горско и селско стопанство, управление на водни ресурси, земеползване. Той очертава и рамката за бъдещо развитие на инвестиционни предложения попадащи в изброените по Приложения № 1 и № 2 на ЗООС. В обжалваното решение е прието, че планът за управление попада в хипотезата на чл. 85, ал.1 ЗООС. Нещо повече тричленният състав, след детайлен анализ на разпоредбата на чл. 85 ЗООС излага аргументи и относно неприложимостта на чл. 85, ал. 2 ЗООС в случая.