По тези места се борят двата свята – светът на „Рибново” и светът на външната действителност, казва в интервю за Frognews.bg председателят на „Неврокоп”.
Рахим Арнаудов е председател на сдружение „Неврокоп” и директор на ОУ "Димитър Талев" в Хвостяне, община Гърмен. Миналата година общината нашумя с появилите се информации, че в село Рибново момичетата са принуждавани да носят забрадки и арабски носии и че фондации от Саудитска Арабия финансират ислямизацията на образованието и бита в района. Самият кмет Ахмед Башев твърдеше, че група учители, сред които и Рахим Арнаудов, са сред онези, които „скалъпили” обвиненията срещу него. Как изглеждат нещата по‒малко от година по‒късно, в ситуация, когато изборите са далеч, а хората отново са оставени сами на себе си?
интервю на Ана Кочева
‒ Г‒н Арнаудов, Вие сте директор на ОУ "Димитър Талев" в Хвостяне, което е в небезизвестната община Гърмен. Това, че напоследък почти не идват новини от вашата станала толкова известна през миналата година община, означава ли, че обстановката е спокойна, че няма проблеми и кавги?
‒ Да, аз съм директор на ОУ ”Д. Талев”- с. Хвостяне от 15 години. Всъщност тук винаги има новини но „новинарите” може би не са намерили подходящата медии, за да ги изсипят. Истината е, че обстановката тук винаги си е била спокойна, стана така, че един чисто междуличностен конфликт беше изкаран на показ пред цялата страна, както и че двете спорещи страни извиваха вой до небесата, за да се изкарат мъченици или правоверни. Всички в общината сме убедени, че е така. Но медиите бяха вкарани в капан на големи „открития”. На мен лично понякога ми става забавно,че рибновци успяват да заблудят всички политически сили. Те респективно започват да ги ухажват, като им лепят разни етикети, че това било знаково село и т.н. Грънци на търкалета! Рибново има 2500 избиратели, Дебрен, например, също има около 2400, но рибновецът се усети, че има келепир от целия шум и го използва. В миналото 90 % от рибновци гласуваха за една политическа сила. След като нещата се затегнаха, стана ясно, че никой не може да пуска бюлетините накуп и истината лъсна: разбра се, че тия проценти не са 90. А преди, дори когато хората бяха на гурбет, някой гласуваше от тяхно име.
‒ Има ли знаци за разпространение на радикален ислям в село Рибново и понастоящем? Какво е поведението на кмета Башев?
‒ Мисля, че и нещата за радикалния ислям се преекспонираха. Да, наистина тук има жени с облекло, нетрадиционно за нашия край и това не е само в Рибново. Плод е на факта, че много младежи завършиха образованието си в арабските страни и пренесоха облеклото върху съпругите си тук. Затова аз питам ‒ къде бяха службите за сигурност цели 8 години; защо не реагираха на всичко, което се случва. Къде бяха? Защо държавата не следи процесите? А що се отнася до поведението на кмета Башев, този човек не ме интересува.
‒ Колко ученици има в училището? Чувстват ли се объркани и децата?
‒ Разбира се, че и децата се чувстват объркани, защото децата и училището са проекция на обществото, нали така?
‒ Що за деца са това ‒ в плен на традициите ли са, или са съвременни млади хора, които не плащат данък на архаични вражди?
‒ Да, това са преди всичко деца в плен на традициите. Разбира се, не всички, все пак не е без значение, че 2/3 от децата предпочитат да ходят със съвременни европейски облекла. Има обаче и такива, които ходят забрадени на училище и мисля, че това не е правилно, че е назрял моментът този въпрос да се реши елегантно. Може би с авторитета и с волята на ръководството на училището; с въвеждането на задължителна училищна униформа. Нали училището е светско, аз съм посещавал училища и в Англия, и в Турция ‒ и на двете места децата са с училищни униформи, за какво говорим тогава.
‒ Влияят ли им семействата и в каква посока?
‒ Да, неизбежно е семейството да влияе на децата, защото там се дава възпитанието. Все повече родители обаче разбират, че България е светска страна и те са част от нея. Но по тези места се борят двата свята – светът на „Рибново” и светът на външната действителност. Защото не са малко младежите, които се обличат по рибновски в Рибново и светски извън Рибново.
‒ Чу се, че се правят опити в региона да се затварят училища. Вярно ли е това и кой ги прави?
‒ Правят се опити от политиците и от силно украсените политически кметове по отношение на училища и по-точно на директори на училища, които не изповядват възгледите на кметовете. Но аз вярвам, че тази мода ще отшуми, когато държавата покаже, че е силна и стои зад закона, а не зад дадена политическа сила.
- А стои ли за вас въпрос, свързан с новините на турски по БНТ?
‒ Не, за мен лично този въпрос не стои на дневен ред. А що се отнася въпроса за позициите на парламентарните групи, си мисля, че той е повече за пушилка от страна на защитниците и на противниците.
‒ Какво е икономическото положение при вас, сега в условия на повсеместна криза?
‒ Кризата удари чувствително мъжката работна ръка, жените все още продължават да се трудят по шивашките цехове, но 80% от мъжете, които работеха в строителството, сега нямат работа. Особено пък след спирането на строителството по Банско. Да не говорим пък, че с тютюн е просто невъзможно изхранването на семействата.
‒ Напускат ли младите региона? Къде си търсят късмета?
‒ Разбира се, че младите хора напускат и то масово, има села с по 500-1000 души гурбетчии и никои не прави нищо да спре тези хора, да им даде алтернатива. Няма да е далеч времето, когато нашите села ще последват примера с обезлюдяването на селата от Странджа. И тук огромна вина има ДПС като партия, която има претенциите да представлява хората. Какво направи за 8 години, за да задържи младите по родните им места? Нищо! Създаде ли алтернативи на заетост? Не!
‒ Региони като вашия обикновено се определят с клишето „смесени райони”. Съгласен ли сте с подобно определение?
‒ Не, не съм съгласен с това определение, но за съжаление медиите го налагат. В медиите често срещам – български турци, български мюслюмани и български мохамедани. Аз пък чакам момента, когато всички граждани на тази държава ще се нарекат българи, без значение на вероизповеданието.