Няма нарушаване на правата на кандидат-студентите, защото те са учили и са се готвили за изпити по български и история. Навсякъде по света входът за университета е свободен и е много по-трудно да го завършиш, а не да влезеш. В България има една приказка - да учиш за студент. За студент не се учи. Трябва да се учи, когато станеш студент
Това каза пред бТВ проф. Даниел Вълчев, декан на Юридическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски".
"Единствената причина да вземем решение за влизане в специалност право с матура е да се избегне струпването на много хора на едно място. Това влизане в специалност право с матура все още не е уредено. Трябва да се проемени една наредба, но на база политиката на Министерството на образованието мисля, че скоро и това ще се случи.", обясни проф. Вълчев.
„Правото е регулирана професия, поради което изискванията за входа във висшите училища се регулират от една наредба за единните държавни изисквания за специалност „Право“. Министерският съвет ще трябва да приеме промяна на тази наредба и по изключение само за тази учебна година ние да приемаме с оценка от ДЗИ“, поясни Вълчев.
„Дебатът в обществото е по два различни въпроса – няма ли този лесен вход да доведе до снижаване на качеството на юридическото образование… И вторият е – не се ли нарушават правата на кандидат-студентите, които цяла година са се готвили по български език и история“, посочи бившият образователен министър.
И отговори – по думите му през годините държавният зрелостен изпит е еволюирал и дава справедливи резултати. Що се отнася до качеството на юридическото образование, Вълчев припомни, че в Юридическия факултет има високи стандарти и строги правила, а нивото е видно от големия процент успеваемост на студентите на адвокатските и магистратските изпити.
"Нивото на обучение в Юридическия факултет в СУ е изключително високо. Не искам да обиждам никого, но нивото е ниско в други правни факултети. Това е проблемът, в България няма единен завършващ изпит за всички юристи в България. Не може при нас адвокатският изпит да е труден и да завършват около 80% от студентите, а в други факултети изпитът да се сътои в това да отговориш кой век е създадена България - 7, 17 или 27. Не трябва да прикриваме тези факти и трябва да се вземе решение", заяви още проф. Вълчев.