Кметът на София Йорданка Фандъкова изрази видимо задоволство от почистването на столицата от падналия сняг в началото на тази седмицата.Това каза Фандъкова в сутрешния блок на БНТ.
Тя не отрече, че и сега има санкции, но те са минимални. Забележките на столичния кмет са най-вече по отношение на почистване на спирки, подлези, което се е забавило. Докато при почистването на големите булеварди ситуацията е била нормална. „Никой не е доволен, когато гази в снега, но ситуацията е такава, че трябва да имаме реалистични очаквания", обобщи кметът на столицата. Тя припомни, че най-голямото задръстване се е получи на „Княжево" заради завъртял се ТИР.
Само за едно денонощие за цялостната обработка на столицата при снеговалеж, ако е извършена със 100% качество, струва около половин милион лева. „За един ден със снеговалеж, ние харчим пари, колкото за строителството на една детска градина и това трябва да е ясно. Затова сме много внимателни при преценката кога да излизат снегорините и кога да обработват", подчерта Фандъкова. В бюджета на столичната община за тази година за зимно почистване са заделени 12 млн. лв.
Относно оплакванията за забавяне на почистването кметът отбеляза, че столицата е възприела европейска технология пътните настилки да се третират със смеси, които са съобразени с екологични изисквания, да не нарушават трасетата. А самата обработка започва до час-два, след началото на снеговалежа. Фандъкова даде пример със САЩ, където улиците започват да се обработва чак след спирането на снега.
Друг проблем, който занимава столичния кмет, са подлезите за автомобили. Фандъкова е впечатлена от посещението си с премиера в Истанбул. Тя разбрала там, че се прилага технология, която позволява строителството на такива подлези да бъде в рамките на 6-8 месеца. Дори са се договорили с кмета на най-големия турски град около 10 февруари да дойде екип от проектанти, инженери, които да разгледат на място нашите условия и да помогнат с предоставянето на подходящи готови проекти, за да се спести време и средства. След това ще бъде обявени конкурси за строителството на тези подлези.
Засега не е ясно от колко такива подлези се нуждае София, но вече се обсъждат няколко възлови места, които Фандъкове не назова. „Важно е да се види дали те са подходящи за тези проекти, защото все пак трябва да се съобразим и с подземната комуникация дали позволява точно този метод на работа", подчерта кметът на столицата.
Относно трафика на София Фандъкова очерта три приоритетни задачи: „От една страна ясна информация, от друга страна добър градски транспорт и трето, разбира се, осигуряване на трасета за облекчаване на трафика."