”Фолксваген” спря плановете си за изграждането на нов автомобилен завод в Турция. Причината е спадът в глобалното търсене на автомобили, причинен от коронавирусната криза
Проектът за завода в Маниса край Измир всъщност вървеше по план, но наскоро беше спрян, съобщава водещият германски бизнес вестник “Ханделсблат”, цитиран от БГНЕС.
През лятото изпълнителният директор на VW Херберт Дийс проведе преговори с турския държавен глава Реджеп Тайип Ердоган. Според съобщенията ръководителят на работническия съвет Бернд Остерлох също се е срещнал с турски представители на профсъюзите през юли 2019 г. и тогава е дал зелена светлина.
Инвестицията трябваше да бъде за около един милиард евро с годишен капацитет от 300 000 превозни средства и около 4 000 служители. Строителството трябваше да започне в края на 2020 г., а производството беше планирано за 2022 година.
Сега концернът заяви: „От днешна гледна точка не е необходимо да се изграждат допълнителни съоръжения“.
Турция потвърди отмяната на изграждането на завода.
Зад вземането на решение за нов завод на VW в Турция стояха повече от икономически причини. Още след първите съобщения за възможна нова фабрика в близост до град Измир в западна Турция, „Фолксваген“ беше критикуван за косвено предоставяне на политическа подкрепа на турския президент Ердоган с инвестицията за милиарди. Според турската Търговска камара в чужбина, в Турция действат общо около 7 000 германски компании, като “Сименс”, “Дойче Банк” и “Алианц”.
След като турски военни навлязоха в Сирия за трети път през октомври 2019 г., критиците нападнаха Турция, а САЩ наложиха санкции за кратко време. Европейските правителства не можаха да се споразумеят за общи наказателни мерки.
Най-напред „Фолксваген“ обяви, че решението ще бъде отложено, “дори инвестицията да продължи да има смисъл от бизнес гледна точка”. Премиерът на Долна Саксония Щефан Вейл, който е акционер и представлява федералната провинция в надзорния съвет на компанията, заяви през октомври, че не може да вземе такова решение, докато турската офанзива продължава.
“Докато Турция се опитва да постигне политическите си цели с война и насилие”, надзорният съвет на групата няма да се съгласи, заяви Остерлох. Той каза още, че поради своята история в ерата на нацистите, „Фолксваген“ има специална отговорност като индустриална група: “Фолксваген може и трябва да бъде морален”, заключи той.
За Турция това беше само престижен проект, за „Фолксваген“ – бъдещето на производството на Пасат. Вместо предвидената фабрика в Маниса, VW иска да произвежда автомобила от среден клас Пасат и идентичния Шкода Суперб в словашкия завод в Братислава, според „Ханделсблат“. VW смята да осигури допълнителни инвестиции от половин милиард евро за целта, твърди изданието. Концернът все още не е коментирал това.
Между спряганите страни за строеж на нов завод в Югоизточна Европа бяха България и Сърбия, а впоследствие и Гърция.