В отговор на Ваше запитване от 05.8.2020, моля отбележете, че фирма „Интерфлийт Шипмениджмент“ ЕООД – Бургас, България никога не е встъпвала в договорни отношения с господата – корабособственици “Brianwood Corp” по отношение на менажиране и опериране на въпросния кораб.Според мен в този случай става дума за фалшифициране на документи, което вероятно е и причина корабът да бъде арестуван в Бейрут.
Това пише в своя позиция, изпратена по имейл до специализираното издание Maritime.bg, капитан Никола Христов.
Припомняме, че поредица от груби нарушения при съхранението и обработката на опасни товари станаха причина за взрив в терминал на пристанището в ливанската столица Бейрут, отнел живота най-малко на 135 души и поне 4 000 ранени. В редица медии днес бе публикувана информация, че българска компания е собственик на кораба, експлодирал в Бейрут.
Позицията на Христов е в отговор на въпроси към него, отправени след справка на медията в базата данни на Глобалната интегрирана информационна система за корабоплаването на Международната морска организация, която сочи, че вписан мениджър на кораба е базирано в Бургас дружество. Става дума за заличената вече от българския търговски регистър компания „Интерфлийт Шипменижмънт“ ЕООД. Дружеството е собственост на бургазлията Николай Христов, който го учредява на 24 март 2010 г.
В предварителен телефонен разговор с репортер на изданието, Христов коментира, че няма как да докаже твърденията си за „фалшифициране на документи“. По думите му няма обяснение как бургаското дружество се оказва вписан в базите данни мениджър на кораба, превозил фаталния товар за столицата и главно пристанище на Ливанската република.
Властите в Ливан съобщиха, че става дума за запалване и последвала детонация на над 2 700 тона амониев нитрат. Товарът е конфискуван от арестувания кораб RHOSUS, плавал под флага на Молдова, потвърди Върховният съвет по отбрана на Ливан. Корабът товари тоновете амониев нитрат в Батуми за Мозамбик, но след авария във водите на Средиземно море влиза в пристанище Бейрут през септември 2013 г. Проведените последващи инспекции стават причина за арест. Непосредствено след това, RHOSUS е изоставен от корабособственика и товародателя.