Не е случайна тази реплика от преди 30-на години: ние сме република, защото титлата на царя (премиер) е Ре (Рестарт), а ние всички сме само публика.
Продължавам темата за обещанията на властта, или по-точно, за обещанията за "мазнинките" на властта.
Днес ще разгледам обещаните 1.1 млрд., не 1.7 млрд., не 3 млрд., последно 4 млрд. лева от новия икономически министър. Цитираните по - горе числа, само показват опита за "надцакване", като сумата "набъбна" от 1.1 млрд. лева до 4 млрд. лева обещания за 1 седмица. Но, за да можем да оценим поредното обещание винаги трябва да се обръщаме назад и да анализираме изпълнението на вече направените обещания! Преди 5 месеца, в средата на март, министър председателят ни обеща 4.3 млрд. лева помощ за справяне с икономическите проблеми. Към днешна дата, тази помощ е усвоена в размер ЕДВА на 6% от обещаните пари или около 250 млн. лева. С цел избягване на съмнение, предоставянето на заеми или възможността да се вземат заеми не е помощ. Заемите се връщат, те са отложено плащане от бъдещите ни доходи, като физически лица или като фирми.
Към момента предвидените мерки са само обещание, чрез пренасочване на пари от едни бюджетни пера и/или не инвестирани пари от еврофондове за закупуване на капиталови (дълготрайни) активи. Разбира се, всичко е на етап подготовка, разработване на програми, обсъждане в работни групи, накратко бавно, мудно, но и без ясна цел.
Очевидно, че парите, които бяха предвидени за първия отговор на икономическите проблеми, породени от кризата, ни се представят отново като са ясни само малка част от предложенията:
750 млн. лева гранДове (по думите на един премиер), от тази сума ще има ваучерна схема за подпомагане на малките и средни предприятия млн. лева на стойност 9 млн. лв. Останалите 741 млн. лева???
500 млн. лева, с които се гарантират кредити и гаранции за кредити, чрез Банката за развитие и чрез Фонда на фондовете, но защо (т.е. кои сектори и при какви условия), кога и как – няма информация.
Разбира се, има и няколко спешно предприети мерки:
Ударно предприета мярка за изплащане на 370 млн. лева към фирмите, изпълнители, изграждащи автомагистрала, е изцяло в нарушение на обявените договори, които обосновано се предполага, че са сключени на завишени цени (в България се изграждат едни от най - скъпите магистрали), но с условие - плащания се изплащат след извършена работа, което условие отказа от участие всички международни фирми. Извод: бързо се разплащат сключени на „тъмно“ сделки, без прозрачност относно цената на договорено и в нарушение на обявеното.
Предложението за приспадане от данъчната основа за облагане на данъци върху доходи на физически лица на сума до 2000 лева за ремонт първоначално изглежда добре, но тя ще обслужи основна фиска. Всеки знае, че при извършване на ремонт голяма част от майсторите не издават документи, плащанията са на ръка и не са официални. За да може да се възползва човек от 200 лева по - малък данък ще трябва да има официални документи, които ще трябва да подаде (т.е. административни процедури, които ще го затруднят), а издателите на документи ще платят ДДС, данък печалба или данък върху доходите, без да включвам осигуровките в 2000 лева има 333 лева (ДДС) + 167 лева (данък печалба) или общо 500 лева. Добър ход, при който държавата си гарантира 500 лева, а дава 200 лева.
В обобщение към момента имаме обещания и имитация на дейност. Реални мерки липсват, а доколкото нещо се прави то е закъсняло, с тежки бюрократични процедури, които допълнително затрудняват.
И на финала искам да попитам отчет за и разходваните пари за двете нови мега структури, които държавата изгражда Държавна петролна компания и Държавен ВиК холдинг: Няма. Скъпи приятели, това не ви ли прилича на едно друго време, в което се изграждаха ТКЗС-та, после АПК-та и накрая големи стопански обединения.
Български държавен капитализъм.
Икономистът Пламен Данаилов, Фейсбук