Емил Георгиев е роден в с. Кутово, община Видин. Завършил е ВИХВП в Пловдив. Специализирал е в Австрия и в Англия - защита на правата на потребителите. Има две специализации в областта на местното самоуправление в САЩ. Сред основателите е на партия Политически клуб ”Екогласност”, а от 2006 година е лидер на партията. Георгиев е дългогодишен член на националното ръководство на федерацията на потребителите в България (фПБ), а през 2019 година стана председател на организацията. Депутат в 42-то НС.
Г-н Георгиев, като че ли на пазара на електроенергия настъпва паника с наближаването на 1 октомври, когато всички малки фирми трябва да излязат на свободния пазар. Има ли основание за паника?
Напрежението се създава от реклами, с които нови на пазара търговци се стремят да спечелят клиенти. Място за паника обаче няма. Засега процесът върви гладко, защото е предвиден голям преходен период - до 30 юни догодина, в който всички фирми, хлебарници, фризьорски салони, дребни магазини и други, да изберат своя доставчик на електроенергия или да останат при настоящия си доставчик.
На 18 септември участвах в заседание на Потребителския съвет към ЧЕЗ, на което колегите от ЧЕЗ Електро България представиха анализ как прочита процесът. Обсъдихме какви са рисковете и за какво трябва да внимават клиентите. Мога да успокоя, че след 1 октомври никой няма да остане без електроенергия. Всички потребители, дори и тези, които не са си избрали доставчик, ще продължат да получават електроенергия, но вече не от досегашния си доставчик в качеството му на краен снабдител, а в качеството му на търговец на свободния пазар чрез типов договор.
Заедно с останалите колеги в Потребителския съвет обсъдихме няколко полезни съвета, с които потребителите могат да се съобразяват, за да не попаднат в капана на нелоялните търговски практики.
Кое е най-важно при избора на доставчик – цената или качеството? Какво бихте посъветвали потребителите?
При избор на доставчик клиентите не трябва да бързат, а внимателно да разгледат различните оферти и да проучат различните доставчици, които им предлагат услугите си. В крайна сметка, когато ни заболи зъб, не отиваме на първия зъболекар, а правим предварително проучване.
Цената не е единственият фактор за взимане на решение. Не по-малко съществени са сигурността на доставката, начинът на плащане, материално-техническата обезпеченост за обслужване на клиентите. Много е важно търговецът на електроенергия, с който ще се сключва договорът, да е лицензиран. Най-достоверна информация кои са лицензираните търговци има на уебсайта на Електроенергия системен оператор (ЕСО).
Бих посъветвал потребителите да попитат дали търговецът дава възможност за разсрочване на плащането, ако клиентът изпитва финансови затруднения през зимата. Това е особено важно, ако се повтори ситуацията от началото на годината, когато много малки бизнеси бяха затворени или спряха временно да работят.
Освен финансовите параметри, какво друго трябва да се гледа?
Трябва да проучите с каква мрежа от центрове/офиси за клиенти, разполага търговецът, с който искате да подпишете договор. Дали има кол център, на който можете да се свържете по всяко време и достъпен корпоративен сайт. Посетете ги предварително.
По време на потребителския съвет чухме колко е важен търговският опит и работата на пазара на едро, за да може търговската компания да даде цена, която да позволи на потребителите да оптимизират разходите си за енергия, като в същото време им гарантира, че до няколко месеца търговецът няма да фалира.
Не се доверявайте на всеки, който се представя за служител на търговец. Поискайте представителят на търговеца да се идентифицира. Не е изключено измамници да се представят за търговци на електроенергия.
Важно да познавате търговеца. Потърсете предварително информация за него от официални или независими източници. Поискайте мнение от познат, който вече има договор с него.
Експертите посъветваха потребителите да получат и пазят всички договори, които подписват.
Кой е доставчикът на електроенергия на Федерацията на потребителите и смятате ли да го смените?
Понеже се намираме на територията на Западна България, нашият доставчик е ЧЕЗ Електро. Възнамеряваме да не го сменяме. Добре работим с компанията, знаем къде да ги намерим. Спокойни сме, защото имат опит и като търговец, който успешно работи на свободния пазар. В групата на ЧЕЗ е и ЧЕЗ Трейд, които са едни от най-големите търговци на пазара на едро още от 2005 г.. Всичко това ни вдъхва увереност.
Как очаквате да протече либерализацията на пазара за битовите клиенти?
Според европейските директиви това трябва да се случи до 2025 г. Бих препоръчал осигуряването на по-добра информираност от страна на правителството, за да не се допусне натрупване на напрежение. Ние внимателно следим процеса на излизането на фирмите от 1 октомври 2020 г. на отворен пазар и сме готови да се включим в дискусии за отварянето на пазара за битовите клиенти и за защита на уязвимите потребители. При всички случаи съм убеден, че опитът и надеждността на доставчика ще гарантират спокойствието на клиентите на свободен пазар.