80% по-малко приходи очаква бургаското летище тази година. Въздушният транспорт е сред най-засегнатите сектори от пандемията, посочва новият главен изпълнителен директор на фирмата концесионер Франк Кванте по БНР. Лаборатории, в които на туристите да се правят бързи тестове за коронавирус, планира да отвори операторът на морските аерогари преди следващия туристически сезон.
"Няма период тази година, който да оприличим като добър за въздушния транспорт. За 3 месеца от март до юни двете летища на практика бяха почти напълно затворени. С 80% е спаднал трафикът през годината, приходите са значително намалели, а разходите ни остават високи като концесионер. Ние сме по-засегнати, отколкото човек може да си представи", допълни Кванте. През 2019 година е имало близо 2,9 милиона пътници, а тази година те ще достигнат едва 500 хиляди. Франк Кванте очаква трафикът да се върне към нормалните си нива чак към 2024 година.
"Последното нещо, което решихме, е да отворим лаборатории на летището. В момента обменяме информация с властите и за съжаление бюрокрацията е много висока. Това е PCR тест. Той е важен за определени пазари като Израел. Хората там са задължени да направят тест при прибирането си в страната. Така че те ще могат да го направят още докато са на летището, а резултатите ще получават на електронната си поща. По-удобно е за пътниците. Освен това ние очакваме следващата година да се появят бързите тестове. Технологиите сега са много напреднали. Очакваме това да бъде напълно доказано по целия свят през април или май 2021. И тогава всеки пътник ще си прави тест. Ще отнема 15 минути", изтъкна Кванте.
Междувременно от фирмата концесионер на морските летища уточняват, че освен антикризисната мярката 60/40, от която са се възползвали, до момента няма предвидени никакви други финансови облекчения, въпреки че са сред най-засегнатите сектори от пандемията. "Има голямо недоразумение в обществото, че ние по някакъв начин сме субсидирани с 4,4 милиона лева, като ни е опростена концесионната такса. Случаят не е такъв. Ние трябва да направим нашето обичайно плащане, както всяка година. Ние ще заплатим пълния размер на концесионната такса. И също така изплащаме и известна лихва. Лихвата е малко по-ниска, може би по-ниска от пазарния курс, но ние плащаме известна лихва.
Това е нещо, което бих искал да коригирам. От друга страна съм много благодарен, че участвахме в помощите, които държавата предостави за всеки от работниците. Така наречената програма 60/40. И както знаете за нея може да се кандидатства едва когато има по-малко от 20% оборот. А ние имаме 80% спад в оборота. На нас са ни необходими решения. И е необходимо да включим и държавата също така в подсигуряването, за да ръководим летището по най-подходящия начин. Със сигурност ще направим най-доброто, за да сме подготвени и за да подкрепим туристическата индустрия, за да имаме силно завръщане на туристи по крайбрежието на Черно море следващата година".