Пижо и Пенда отстъпват място на герои от култови полицейски операции. Криминалните герои се превръщат в най-новият хит по сергиите.
Силовите спец акции на МВР с кодови имена са вдъхновили и производителите на мартеници. Така преди 1 март на пазара вече се появиха мартеници октоподи, трактори, хамстери. Търговци разказват, че октоподите са минали по продажба традиционно предпочитаните червено-бели кончета с образа на Бойко Борисов, както и на футболните отбори „Левски” и ЦСКА. Продавачите признават, че идеята им дошла след грандиозната операция на МВР „Октопод”, при която бяха задържани ключови фигури от престъпния свят от последните десетина години. Сред тях попадна и неформалният шеф на ДАНС, доц. Алексей Петров, близък до предишния премиер Сергей Станишев.
Един от производителите на мартеници обаче ни увери, че с приятелката си от няколко години правели Пижо и Пенда като октоподи и хрумването им нямало никаква връзка с действията на МВР. Той дори се пошегува, че тази година са започнали да плетат палячовци и според него нищо чудно някоя от следващите акции на полицията да бъде наречена „Клоуните” или „Смешниците”.
Култовите октоподчета се купуват както от възрастни, така и от малки деца. Случайни хора подминават с усмивка дружелюбните „мекотели”, които безмълвно наблюдават от тезгяха празничното настроение, което кипи около тях в центъра на София.
Друг хит на тазгодишния пазар за мартеници са малки фосфорни значки-трактори, които светят в тъмнината. Тийнейджърите ги купували масово, защото са супер ефектни, особено в дискотеки и нощни барове, а и с тях се правела директна връзка със задържания бос на мафията, известен повече с прякора Трактора.
Тракторчета и Хамстери са най-новият хит сред децата
Редом до октоподите и тракторите на сергиите се предлагат най-новите попадения тази година – Пижо и Пенда с лицата на Мехмет и Инджи от култовия турски сериал „Перла”. Двамата герои се лапат като топъл хляб. Освен дамите, към тях често посягат момиченца на по 8-10 години, казват търговците. Те признават, че любовният сюжет от сапунката тази година е изместил мартеничките с Барби и Кен. Често се чували недоброжелателни подвиквания: „Не ви ли е срам да продавате Пижо и Пенда със снимките на тия?! Не стига, че денонощно въртят турски сериали и ни промиват мозъците, ами вече и на мартеници ги сложиха!” , възмущавали се софиянци.
По традиция матеничката с Бойко Борисов остава сред фаворитите в бизнеса. Въпреки силната конкуренция на октоподите и сапунените герои, българският министър-председател поддържа високия си рейтинг от няколко години на пазара за мартеници. Единственият му политически „конкурент” тази година бил вътрешният министър и вицепремиер Цветан Цветанов, към когото особен интерес имали дори самите полицаи. Търсенето на Сергей Станишев за сметка на ГЕРБ е паднало значително. Търговците коментират, че единствените купувачи на мартеничките с образа на експремиера са хората от третата възраст и социалисти, които все още хранели симпатии към червения лидер.
Въпреки тежката финансова криза продавачите не се оплакват от оборота, тъй като Баба Марта си остава един от най-разпространените и обичани празници у нас. Най-големият удар за производителите безспорно остава вносът на мартеници от Китай, който залива пазара от няколко години насам. Търговците се надяват хората да оценят ръчно изплетените кончета пред фабричните червено-бели „продукти”, които безспорно са по-евтини заради технологията на изработката. Те припомниха, че Баба Марта е един от малкото уникални празници, които се празнуват само в България и призоваха за пореден път да ударим рамо на родното. Всички се обединиха около тезата, че все пак най-важното е мартеницата да бъде направена и подарена с много любов, защото само тогава пожеланието за здраве и късмет е истинско и откровено.