Поредна система в държавата е на път да остане без кадри заради липсата на адекватна политика за справяне с COVID-19. Преподаватели от учебните заведения в цялата страна масово подават молби за отпуск или напускане на работа. Причината - страх от инфекцията и отказ да се премине към дистанционна форма на обучение на национално ниво.
Учителите, които искат преминаване към дистанционно обучение, смятат за неефективни и неадекватни последните мерки на правителството за справяне с разпространението на заразата в учебните заведения.
За масовият отлив на преподаватели съобщават потребители във Facebook групата “Учители за безопасно образование”. Преди дни от групата изпратиха отворено писмо до премиера и министрите на здравеопазването и на образованието с настояване всички ученици от цялата страна да преминат на дистанционно обучение до края на епидемичната обстановка като мярка срещу разпространението на коронавируса в училищата.
Писмото събра подкрепа от над 8000 подписа за около седмица. В него се предлага и вариант децата на самотни родители да продължат обучението си присъствено в оставени дежурни паралелки.
В образователната система се трупа огромно напрежение. Вече има стотици случаи на заразени преподаватели. Увеличават се и починалите вследствие на инфекцията учители.
“Гоним бройката на починалите медици от март насам. При нас това се случва от началото на учебната година към днешна дата”, посочва Лилия Стоянова - преподавател във Варна, цитиран от Българското национално радио.
Само със забърсване на чиновете със спирт и проветряване няма да се постигне безопасна среда в училище, допълни още тя.
Според противоепидемичните мерки в момента, при ръст от 20% на заболеваемостта в учебните заведения, процесът ще преминава дистанционно. Учители обаче го определят като абсурден подход.
“Общо взето, ще изчакаме да изгори на 20% къщата, за да извикаме пожарната – това не е решение”, смята още Стоянова.
Голяма част от преподавателите в България са в пенсионна и предпенсионна възраст. Липсата на нови кадри е основен проблем в системата на образованието, който обаче се задълбочава значително в хода на епидемията. Учителите попадат в рисковата група.