ГЛАСЪТ


Борисов ни направи зрители на своя собствен антиутопичен филм

13 13388 20.11.2020
Борисов ни направи зрители на своя собствен антиутопичен филм

Нямо кино. В това се превръщат включванията на премиера Борисов във Facebook. Министър-председателят упорито продължава да води политиката си и държавата през социалните мрежи. Но вече дори голословните похвали не се чуват. Започнахме да живеем в антиутопия.


Маските, обиколките и фоновия шум

 

Днес Борисов е на посещение в компресорна станция "Расово". От обясненията обаче не се чу почти нищо, освен боботенето през защитните маски и вятъра, който удря в микрофоните на Севда ТВ.

 

Какво разбрахме? Борисов спомена нещо за диверсификация на газа. Съдейки по предишни негови изказвания, тук най-вероятно отново обрисува светлото бъдеще за България. Чуха се откъслечно думите “бизнес”, “потребител”, “пазар”, значи… нещо такова ще да е.

 

“С реализирането на проекта "Балкански поток" ще имаме не само диверсификация, но и ще дадем възможност на българския бизнес и потребители на най-ниска цена да им се доставя газ. Дължината на газопровода у нас е 474 км.”, написа малко по-късно в профила на Борисов. Разкодирането на съобщението е било правилно значи.

 

 

Пиарът на премиера обаче определено променя играта - кадри с дрон, видео на фона на асансьорна музика, субтитри… Показват ни инфраструктурните чудеса на България. Глас няма. Изобщо кино продукция на високо ниво. Някакъв апогей на кинематографията.

 

Годината е 1927. Тогава на бял свят излиза “Метрополис” на Фриц Ланг. Филмът се счита за първият пълнометражен научнофантастичен филм в историята на киното. За времето си е най-скъпата кинопродукция. "Метрополис" се възприема като антиутопия. Спокойно обаче могат да бъдат направени препратки между сюжетът и реалността, в която живеем.

 

Действието на филма се развива през 2026 година – далечно бъдеще за тогавашните представи. Филмът показва "богатите" - каймакът на обществото, силата, която движи Метрополис и техният луксозен начин на живот и бедните - онези, които стоят под земята и с къртовски труд правят всичко възможно машините да не спират. Силно е заложена идеята за разделението в обществото.

 

Неформално представлява сериозна критическа препратка към набиращия инерция по онова време комунизъм. Филмът е възприет с големи противоречия. Смята се дори, че е бил нацистка пропаганда. Предизвиква възхитата на Йозеф Гьобелс, министър на пропагандата и просвещението на Нацистка Германия.

 

Работа, работа, работа…

 

Да се върнем обаче към действителността. Нашата, в България. Да се върнем към един от последните лайтмотиви на премиера Борисов, който заяви - всеки да се връща на работа, след като оздравее, защото “Работата носи свобода”.

 

Работата носила свобода… Така твърдяли и нацистите и гордо закачили тия същите думи на входовете на концлагерите в страната.

 

Но Борисов явно не знае това. Вероятно не знае и какво е “Метрополис”, не знае кой е Фриц Ланг. Но ни прави зрители в сюжет от ням филм, в който ни показва фабрики, работници и антиутопията, в която заживяхме. Приятно гледане.

 

Джесика Вълчева


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама