НОВИНИ


Увеличават се функционално неграмотните у нас младежи

8 3742 10.12.2020
Увеличават се функционално неграмотните у нас младежи
БГНЕС

С 1% за две години са се увеличили функционално неграмотните младежи у нас. Учениците на 15-годишна възраст, които могат да анализират, осмислят и решат проблеми в многообразни ситуации са еда 53%. Това означава, че функционално неграмотните към днешна дата в България са 47%. За сравнение, според данните на PISA за 2018 г. те са били 46%.


Проблемът с функционалната грамотност сред тийнейджърите в България съществува от години. В последния мониторингов доклад на “Образование 2030” те се потвърждават. 


“Неуспехът от образователните политики да гарантират равен достъп до качествено образование се вижда ясно и в резултатите от PISA 2018”, се посочва още в доклада.


България е единствената държава, участваща в PISA 2018,

при която „пропастта“ в постиженията на учениците с

най-нисък и най-висок социално-икономически статус намалява. Това обаче не се дължи на повишаване на резултатите

на учениците с тежък статус – а на намаляването на резултатите на тези с най-привилегирован произход


Увеличава се делът на учениците, които не покриват базисните компетентности по четене, математика и природни

науки – от 40% през 2015 г. до 46% през 2020 г. 


Предприетите от 2016 г. насам мерки имаха за цел образованието да премине към компетентностен подход на обучение. В ЗПУО беше заложено очакването, че девет ключови компетентности ще бъдат развивани чрез общообразователната подготовка. Сред тях са компетентности в областта на българския и чуждия език, математиката, дигиталната грамотност, умения за учене, социални и граждански компетентности и др.

Всичко това трябваше да даде отражение и върху промените в учебните програми, формата на матурите и националните външни оценявания, подготовката на учителите, методите на преподаване и редица други аспекти на училищното образование.


Проучванията, които Образование България 203011 проведе, обаче показаха, че няколко години след приемането на ЗПУО ключовите компетентности присъстват само формално в обучението на учениците, но реално не се развиват ефективно в класната стая.


Една от препоръките в доклада е да се обърне внимание на подготовката на учителите в университетите и в рамките на продължаващата квалификация.


Още една притеснителна тенденция се посочва в доклада: През 2019/2020 г. се наблюдават едни от най-ниските нива на

записване на деца в детска градина за последните 10 години – 78.7%.




Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама