Емблематичен пример за институционален тормоз, некомпетентност, погазване на законите, посредственост и тотално неразбиране на кого служат държавните институции.
В началото на ноември 2020 г. получих мълчалив отказ от директора на АДФИ да ми бъдат предоставени два доклада на АДФИ – за проверката, касаеща проекта АЕЦ „Белене“, и за проверката, касаеща купените за нуждите на Главна прокуратура МПС-та. Мълчаливият отказ е обжалван от мен в съда и делото е насрочено за 21.01.2021 г.
Вчера получих решение от 11.12.2020 г. на директорът на АДФИ, с което изрично ми отказва предоставянето на доклада за АЕЦ „Белене“ с мотиви, които разкриват най-малко непознаване и/или неспазване на ЗДОИ. В решението се посочва, че ми е бил предоставен достъп до доклада за проверката на поръчката на Главна прокуратура, което не отговаря на истината. При наличие на доклад за АЕЦ „Белене“, ми се предоставя „обобщена справка“, от която е видно, че при извършване на финансовата инспекция не са проверени съществени факти и обстоятелства, изложени в сигнала ми до министъра на финансите, на основание който е разпоредено извършването на финансовата инспекция.
Директорът на АДФИ не можел да направи извод за наличие на надделяващ обществен интерес за предоставяне на информация за проекта за изграждане на АЕЦ „Белене“. Вярно ли смята, че данъкоплатците не ни интересува как се харчат нашите пари, в наш интерес ли работи многохилядната администрация, какво бъдеще предопределят управляващите на децата ни. Наистина ли очаква да блеем, докато под носа ни рушат устоите на държавата?
Изчислено е, че до сега проектът за изграждане на АЕЦ „Белене“ струва на българските данъкоплатци около 3,5 милиарда лева, като в изчислението не са включени разходите до 1991 год., оценени на около 1,2 милиарда USD.
Установено е, че „Национална електрическа компания“ ЕАД продължава да генерира разходи, свързани със съхранението на оборудването на площадката на АЕЦ „Белене“, в т.ч. разходи по консервация на оборудването, преконсервация, разходи за персонал, охрана, поддръжка на площадката и др. Месечните разходи за издръжка, свързани с поддържането на активите на площадката възлизат средно на около 500 хиляди лева.
Ясно е, че най-късно през 2023 г. НЕК следва да възстанови на държавния бюджет 1.176 млн.лв. заем, предоставен на НЕК чрез бюджета на Министерството на енергетиката за погасяване на задължението към „АТОМСТРОЙЕКСПОРТ”.
Финансовата инспекция е възложена по мой сигнал от януари 2020 г., в който съм посочила, че навременното й извършване е в интерес на българските граждани, т.к. проектът АЕЦ „Белене“ е ядрен проект с национално значение, публичните финанови интереси трябва да бъдат максимално защитени, а евентуални наказателни процедури срещу Република България за неспазване на общностното законодателство трябва да бъдат предотвратени.
От съдържанието на приложената обобщена справка, правя извод, че при извършване на финансовата инспекция не са проверени съществени факти и обстоятелства, изложени в сигнала ми до министъра на финансите, на основание който е разпоредено извършването на финансовата инспекция.
Неясно е какви разходи са извършени за консултанти от рестартирането на проекта през юни 2018 г. до сега.
Неясно е какво точно оборудване и на каква реална стойност се съхранява на площадка „Белене“.
Неясно е защо в процедура за избор на стратегически инвеститор се допуска участие на доставчици на оборудване.
Неясно е заканосъобразни ли са условията на обявената процедура.
Неясно е защо всичко това не е изяснено при извършване на финансовата инспекция.
Неясно е как публичността, в случай на законосъобразно проведена и неопорочена процедура, би могла да „предизвика опорочаване на цялата процедура, при което ще се засегнат важни държавни интереси на Република България“?
Какво и защо крие директорът на АДФИ Извършена ли е всестранна и обективна проверка или за пореден път сме свидетели на поредната Пунта Мара и поредното прикриване на истината и на резултатите от взетите хаотични и непоследователни решения, обслужващи всичко друго, но не и националния ни интерес През недалечната 2012 г. за подобен доклад за АЕЦ „Белене“ надделяващ обществен интерес беше налице и г-жа Теменужка Петкова пространно обясняваше резултатите от извършената тогава финансова инспекция.
С АДФИ ще се видим в съда и за този отказ. Само така ще ги научим, че ние – гражданите, сме работодател на всеки един чиновник от администрацията, и че не могат да безчинстват и да се гарвят с нас. Могат да ни победят само, ако се откажем.
Адв. Албена Белянова, Фейсбук