Шумна реклама, похарчени милиони и една угаснала надежда, че столичният градски транспорт ще влезе в 21 век и билети ще могат да се купуват с банкови карти. Всичко това щеше да бъде възможно днес, ако общината бе спазила обещанието си да завърши в срок проекта за новата система за билети в автобуси, тролеи и трамваи. Ако. Това обаче не се случи, а изпълнението струва на данъкоплатците милиони.
Всичко започна в началото на вече изминалата 2020 година, когато от Центъра за градска мобилност обявиха старта на новата тикет система, която бе в тестови период. Старите апарати бяха демонтирани, с което на практика единствената възможност пътниците да се сдобият с билет в градския транспорт бе от самите водачи. Тогава обаче се случи пандемията. Центърът за градска мобилност забрани на шофьорите да продават билети, а глобите за нередовните пътници продължиха. Тогата последва вълна от възмущение сред пътуващите и общината взе решение контрольорите да започнат продажба на обикновени талони за пътуване. От днес обаче глобите започват отново. А система за билети още няма.
Когато старите устройства бяха премахнати, общинската фирма мотивира решението си с факта, че новата тикет система “променя изцяло начина на работа на досега съществуващите различни системи в обществения транспорт”, а мрежата е “от ново поколение”.
През месец март миналата година от ЦГМ отговориха на запитване от страна на в. “Сега”, че "върви процес на подмяна на технологиите, която изисква да бъдат въведени в експлоатация до декември 2020 г. повече от 15 000 устройства в над 1 350 напълно оборудвани превозни средства от 4 типа транспорт, монтаж на оборудване в 11 депа, 52 метростанции, над 80 търговски обекта, интеграция на съществуващите системи и др.". В съобщението се казваше още, че най-късно от 1 януари 2021 г. в градския транспорт на София ще може да се плаща и с банкова карта и смартфон.
"След старта на новата система познатото перфориране на билетче няма да го има. Новите превозните документи, продавани от търговците, ще са електронни и ще се зареждат върху нови карти от ново поколение. Това е физически носител, който ще бъде зареждан с избрания от пътника продукт. Картата ще се валидира само на валидаторите в съответните превозни средства", твърдяха от ЦГМ.
Срокът обаче изтече.
Столична община говори за смяна на старата система за таксуване от повече от 17 г. След няколко провала на процедурата и неимоверното й поскъпване през декември 2018 г. договорът за изграждането на тикет системата най-после бе подписан със срок за изпълнение 2 години. Съгласно споразумението столичани трябва да платят 73.24 млн. лв на консорциума „Си Ен Си София тикетинг систем“, в който влизат българските компании „Компютърнет сървисиз“ и „Тикси“ и турската „Асис Електроникс“. Отделно от това "Си Ен Си София тикетинг систем“ ще получи и 5.85% от приходите от продадените билети и карти, но не повече от 10 млн. лв. Сервизът на тикет системата ще е 8 г., след което София ще трябва да подпише нов договор с консорциума. Така общата цена на проекта достигна през 2018 г. 83.24 млн. лв. без ДДС. А през 2003 г., когато за пръв път се разбра, че София смята да въвежда такава система, прогнозната цена бе около 9 млн. лв., или около 10 пъти по-ниска.