На днешното заседания съветникът от Демократична България Симеон Ставрев. поиска обследване на трасето на трети метродиаметър, както и гаранции, че за участъка, който предстои да бъде построен, ще бъдат направени правилните проучвания и обследвания, така че да не се повтори настоящия проблем.
Той настоя и за участието на общински съветници в специална комисия, където заедно с експерти да проследят проверките, свързани с аварията по трети метродиаметър.
"Участието на общинските съветници в изследването на проблема е изключително
важно, а не да разбираме от медиите какво е станало." - коментира Ставрев и
отбеляза, че първото му искане за спешно извънредно заседание, датира още от
деня на аварията, но е било забавено със седмица.
По време на днешното заседание, съветникът от Демократична България зададе
редица въпроси за причините подобен инцидент изобщо да бъде допуснат, за
финансовата отговорност, както и за сроковете за възстановяване на
движението по трасето.
В отговорите си инж. Братоев определи обстоятелствата, довели до аварията
като форсмажор и отклони отговорността към геоложките доклади, въз основа на
които са правени проектите за участъка, които, по думите му, са правени "в
периоди, в които не е имало форсмажорна ситуация като досегашната". Той
отказа да даде срок за възстановяване на авариралия участък от третия
метродиаметър.
"Управляващите в София обикновено са изненадани от снега. Тази година
Метрополитен и Столична община бяха изненадани от два дни по-силен дъжд и
това стана причина чисто новият трети метродиаметър да аварира и движението
между метростанциите Театрална и Хаджи Димитър да бъде преустановено за
неопределено време." - коментира Ставрев в своя публикация в социалните
мрежи след края на заседанието. "Не трябва да забравяме, че метрото се строи
и с европейски пари и дължим обяснение и на европейските данъкоплатци, не
само на българските." - допълни той.
Въпроси зададе и общинският съветник от Демократична България инж. Грети
Стефанова, която атакува обяснението на инж. Братоев, че причината е в
геоложките доклади, на които са базирани проектите:
"Има хидроложки проучвания за реката, може би 100 години назад и не може да
се разчита на геоложко проучване през август, за да се прави проект за
метро." - коментира Грети Стефанова и поиска да разбере използвани ли са
такива хидроложки проучвания при съставянето на проекта и как Столичната
община ще се погрижи за гражданите от засегнатите сгради.
В дискусията се включи и експертът към комисията Виктор Чаушев, който посочи
противоречие в твърденията на инж. Братоев за това, че проблемите по трасето
се дължат на изчисленията в геоложкия доклад, въз основа на който е правен
проектът:
"По въпроса за тунелната конструкция, Вие проф. Братоев, казахте, че
геоложкият доклад отчита 14 тона натоварване и сте възложили на проектантите
и на строителите да изпълнят с коефициент 1.5, което прави 21 тона. Вие
казахте, че 19 тона е отчетено, а пък конструкцията се е компрометирала,
което у мен лично, дава обосновани предположения да смятам, че тази
конструкция не е изпълнена с 1.5, както е по проект."