”Липсата на присъствена форма на обучение в езиковите учебни центрове ще доведе неизбежно до лоши резултати на международните изпити за сертификати и ще постави на карта планираното с години висше образование на хиляди български деца”.
За това предупреждават от Асоциация на езиковите центрове в България в отворено писмо, изпратено до премиера Бойко Борисов, здравния и образователния министър и медиите.
Още в края на януари от Асоциацията писаха до властите с молба да им бъде позволено присъственото обучение и за по-големите ученици от 5-12 клас, за които постепенно и на ротационен принцип бе планирано да се връщат в училище от 4 февруари. Оттам видяха дискриминация на частния образователен бранш в невъзможността им да заработят присъствено за по-големите ученици и попитаха как така може да се ходи групово на мол, но не и частен езиков урок.
Сега, за пореден път от Асоциацията настояват да им бъде разрешено присъственото обучение, тъй като, по думите им, то засяга бъдещето бъдещето на поне 10 000 млади българи.
"В последните няколко месеца, в поредица наши писма до Министерство на здравеопазването и Министерство на образованието и науката изложихме нарастващата ни тревога от невъзможността за пълноценна подготовка на хиляди български младежи, подготвящи се за изпити за международни сертификати. Тези сертификати, както е добре известно, са де факто входящите изпити за редица престижни български, европейски и световни университети", започва писмото на езиковите центрове. Те посочват, че в последните седмици са получили многобройни писма и обаждания от над 100 подготвителни езикови центъра от цяла България, които са се обърнали към тях със зов за помощ. "Единственото, което те искат, е да им бъде позволено да проведат нормални практически занятия с учениците в оставащите два месеца до изпитите за международни сертификати. Отново напомняме, че става въпрос за малки групи, които имат занятия обикновено по два пъти седмично, не се смесват и не контактуват с други потоци обучаеми, а обучението се провежда при спазване на всички противоепидемични мерки. Освен това, сериозен дял от учителите и персонала в езиковите центрове вече се ваксинираха", пише в писмото им.
Оттам предупреждават, че липсата на присъствена форма на обучение и задължителни практически занятия на място в учебните центрове ще доведе неизбежно до лоши резултати на международните изпити за сертификати и ще постави на карта планираното с години висше образование на хиляди български деца, езиковите школи подчертават, че "подготовката за тези изпити включва задължителна практическа част, която е невъзможно да бъде проведена онлайн". Не по-маловажна е загубата на репутация за езиковите центрове, която те са градили с много усилия. "А загубата на репутация, както е известно, води до лоши икономически резултати и може да принуди много от тези центрове да затворят врати. Центрове, които вече десетилетия подготвят успешно най-будните и амбициозни български деца и са своего рода трамплин към качественото им европейско образование и кариера", посочват още в писмото си, в което прилагат списък с подготвителните центрове за изпити за международни сертификати от цялата страна, които застават зад това искане.