„Всички оръжия са в играта. Поради липса на смислени политически послания и на съдържание, партиите решиха да се възползват от популярните лица. Тези, които правят шоу и тези, които са познати и не трябва да бъдат налагани в краткото време на кампанията. Хора, които се очаква да съберат вот отвъд партийния. Тази стратегия рядко се е увенчавала с успех в България. Не мисля, че популярните лица в листите ще окажат силен ефект върху подкрепата за една или друга политическа формация“.
Това коментира за стратегията на някои партии да вкарат в листите популярни лица, без никакъв предишен политически опит, но разпознаваеми от хората, политологът Христо Панчугов.
“За пореден път политическите формации ще говорят на себе си. Ще разчитат на клишета и традиционни политически послания. Големите въпроси, които оставят да висят в българската политика и които движеха протестите през миналата година, ще продължат да бъдат без отговор“, заяви той пред БГНЕС.
„Не мисля, че ще видим кампания, изпълнена с въображение. Предизборните послания и самата кампания отново се сведе до традиционните нагласи на българските избиратели. Всяка една от политическите партии ще разчита на неща, които е правила и преди това. Предполагам, че ще видим традиционното противопоставяне „комунизъм-антикомунизъм“, за което ни говори опита за коалиция „ГЕРБ-СДС“ и общите листи на двете формации. Ще видим и антистатукво формированията около „Изправи се! Мутри вън!“. „Демократична България“ също ще играят по тази линия. Ще видим също и традиционното противопоставяне „национализъм – ДПС“, смята политологът.
Според него нито една от основните политически формации не се опитва да говори и да спечели на своя страна хората, които се колебаят и не са решели за кого да гласуват.
„Две са съображенията, които вероятно ще движат политическата кампания. Едното е свързано с избирателната активност, а другото – със събирането на сигурните гласове“, прогнозира той.
„Няма да видим смислен политически дебат, защото в основата на един разговор за промяна на политическия модел е възможността въобще политиците в България да водят разговор, както помежду си, така и с гражданите. Аз не оставам с такова впечатление“, допълни още Панчугов.
Той бе категоричен, че дългият период на протеста не е успял да „формулира алтернативен разказ за българската политика“, а в настоящата кампания политиците отново ще разчитат на кратките послания-фрази, което донякъде са свидетелство за тяхната политическа безпомощност.
На парламентарния вот на 4 април анализаторът на очаква големи изненади, но смята, че негативното изказване на двамата щатски сенатори за ситуацията в България може да доведе до евентуален отлив на подкрепа за управляващите. Най-голямата неизвестна в уравнението, според Христо Панчугов, е партията на Слави Трифонов, която не използва традиционните комуникационни канали. Ето защо той смята, че ако има нови корупционни скандали например, е възможно нерешилите за кого да гласуват да предпочетат „Има такъв народ“. Другата неизвестна пък са партиите, чиято електорална подкрепа е около ръба на 4-процентовата бариера за влизане в парламента.
Трудно е да се каже каква ще бъде избирателната активност, напомня политологът. Едно обаче е сигурно – ако тя е ниска, ще спечелят партиите с твърди ядра и голямо влияние по места. Като грешка на политическите формации Христо Панчугов отчита и непрекъснатите разговори на тема кой с кого няма да се коалира, вместо да се опитат да направят кампанията си по-ярка и запомняща се.