Ние може би живеем в различни планети или поне в различни страни. Няма сфера, в която правителството да не се е провалило толкова ясно и категорично и безспорно, колкото в системата на правосъдието, заяви Крум Зарков. Според него за рефолма в правосъдието и дума не може да става.
Реформата в правосъдието е очевидна, в началото имахме само пишещи машини, бе отговорът на министър Десислава Ахладова пред bTV.
Българите всеки ден виждат и знаят, че са подложени на брутален двоен стандарт. Че борбата с корупцията по високите етажи на властта е с нулев резултат, че всеки един от нас е принуден да живее в някаква схема, посочи социалистът.
Относно Наказателно-процесуалния кодекс бяха извършени много промени. На първо място бавенето и връщането на делата беше преодоляно с въвеждането на разпределителното заседание. Разбира се, бяха въведени и много реформи в електронното правосъдие. Имаше и много други реформи като регистрацията на вещите лица, системата на съдебното изпълнение. Министерството на правосъдието и правителството прие изменение по отношение на Търговския регистър, където вече всички отчети се подават на едно място, изпя си песента Ахладова.
Периодът през 2017 г. започна с два мониторингови механизма – един на Европейската комисия и един на Съвета на Европа, а излизаме от него с три. От Европа, нашите проблеми прескочиха Атлантика – и отидоха до щатските сенатори, един от които председател на Комисията им по външна политика. . Нито един от проблемите, които стояха на масата на политиците през 2017 година не е намерил своето решение днес – а напротив – бележи се регрес по много от тях.”, каза още той.
„ Нужно е да се преразгледа из основи статута и начина на действие на прокуратурата, в т.ч. на главния прокурор. Въпросът за главния прокурор остава. Той концентрира огромна власт, защото има фактически контрол върху всички други прокурори, а те имат контрол срещу кого да образуват производство и срещу кого- не”, отбеляза Зарков. По думите му проблемите, които трябва да бъдат решени са свързани с влиянието във ВСВ, начинът, по който се прилага методическото производство и надзорът за законност.
По отношение на предложението за прокурор, разследващ главния, Зарков заяви: Истината е, че става дума за една чутовна глупост. Той нито ще бъде ефективен, нито го има някъде по света, нито ще има какво да работи. Чудя се как въобще стигнахме дотук. С традицията, която има в България по отношение на юридическата мисъл и правната ни култура – в страната на Ганев, Долапчиев, държавата, родила Живко Сталев и Корнезов. В крайна сметка стигнахме до „главния над главния”, обясни той.
Зарков открои предложение на левицата по отношение на това какво се случва, когато България е осъдена в Страсбург заради длъжностно лице – а именно това лице да поеме отговорност с личното си имущество.
Социалистът обърна още внимание, че по време на изминалия мандат Министерският съвет е абдикирал почти изцяло от законодателния процес, като отговорността е била прехвърляна на депутати, които да внесат закона, за да не бъде подложен на обществено обсъждане и да не се създава напрежение в съответното министерство.
„Решения има. Решенията са много прости, отколкото се опитват да ни ги опишат. Те са изговаряни от българските експерти, описвани в международните документи. За тях се изисква само и единствено достатъчно политеска воля и мнозинство, което наистина да иска да реши проблемите, а не да се крие от тях. Решения има и те ще се случват – колкото по-бързо, толкова по-добре за всички ни, защото този проблем не е чужд на никого”, заключи Зарков.