ИНТЕРВЮ


Малина Стратиева: Доноси и натиск да бъде подарена инфраструктурата

0 10098 17.03.2010
Малина Стратиева: Доноси и натиск да бъде подарена инфраструктурата
Малина Стратиева

Заради липсата на стратегия и намесата на местната власт, „Слънчев бряг” вместо средностатистически много добър курорт, стана средностатистически битпазар, каза изпълнителният директор на курорта.



– Г-жо Стратиева, отново пламнаха скандали около инфраструктурата на „Слънчев бряг”. Бихте ли припомнили какви средства са инвестирани в това направление пред последните десет години?

– Още през 2001 г., когато практически приключи приватизацията на хотелите, всички средства на АД-то, с разрешение на тогавашното Министерство на икономиката са вложени в конкретни програми изцяло в инфраструктура. На всички е ясно, че една австрийска фирма като EVN няма да купи инфраструктура за 49 млн лева, ако не е направена както трябва. А ВиК няма да се бори така отчаяно да запази лиценза за воден оператор, ако не бяхме направили цялостна реконструкция и модернизация на ВиК и канализационната система. Това са извършени действия, доказани не само с документи по всички направления и правила на играта, но и с 2-годишен невероятен труд. Всички, които сега казват, че няма добра инфраструктура, тогава протестираха защо разкопаваме „Слънчев бряг”. За тази инфраструктура, която сме изградили, са минали около 20 проверки по различни направления.
Твърденията на УС на Съюза на собствениците, че инфраструктурата е в окаяно състояние, че плочките са некачествено положени /те са вече 8-ма година/, също не е вярно. Плочките са качествено поставени, но по тях минават камиони. Какво трябва да се сложи, за да издържи? Камионите не са на „Слънчев бряг” АД, а са на собствениците. Твърдя, че настилките в комплекса са в много добро състояние и че в курорта има много по-малко дупки, отколкото навсякъде другаде в страната. Друг е въпросът, че на много места собствениците, реализирайки инвестиционните си намерения, са прорязвали платната и възстановяването е в „прекрасно състояние”. Този, който реже, възстановява и тогава стават нещата трагични. Така че е безсмислено да коментирам обвинения без доказателства. Убедена съм, че това е само началото на помията, която ще се излее.

– Курортът се наводни от проливните дъждове и се оказа, че няма дъждовна канализация?


– Мрежа за дъждовна канализация в „Слънчев бряг” никога не е изграждана. На четвъртия етап от изграждането на канализацията ние поставихме тласкател, но няма станция и въобще не е било предмет на разговор за финансиране на такава от средствата от приватизацията. Тласкателят бе направен по наша инициатива с пари от другите приходи на дружеството. Когато подменихме канализацията, подменяхме само тръби и траскатели, тъй като канално-станциите са на ВиК. Ние каквито и хубави тръби да сложим, когато няма помпа да изпомпи, всичко се връща обратно. В Слънчев бряг всичко е направено без външни субсидии, само от приватизационните договори. Освен, че сме превели около 20 млн дивидент на държавата. А сега Община-Несебър ще прави пречиствателна станция с 2,5-3 млн лева субсидии от МРРБ.
– Акционерите протестират, че не са раздавани дивиденти?

– Когато си в приватизация, раздаваш дивиденти, ако има продажби. Дивиденти в последните години не са раздавани, защото на господата собственици ние продадохме земята под обектите разсрочено за 7 години като прехвърлихме собствеността още през първата година. Което означава, че тази земя е изписана и няма как от нея да реализираме печалба за дивиденти.
Друг е въпросът, че собствениците не се издължават редовно по вноските. Налага се да завеждаме дела, да вадим изпълнителни листи, да описваме имущество и т.н.

– Сред обвиненията, които отправят собствениците е и това, че са продавани парцели без търгове?

– На търг не сме продавали само парцелите за озеленяване. Тях сме ги давали към съответния собственик на хотел и то за озеленяване. Така е записано и в нотариалния акт. Друг е въпросът, че на тези площи самите собственици направиха базари или ги използваха за увеличаване на хотелската площ. Намерили са начин да променят предназначението.
Освен това дружеството е търговско и дали ще бъде на търг, конкурс или чрез оферти, всички продажби са законни. При нас това се решава от Агенцията по приватизация. Ние сме под двоен контрол – Съветът на директорите и Агенцията за приватизация и за всеки продаден парцел решението е тяхно.

– Правени ли са нефункционални ремонти, които са дадени на фирми без конкурс?


– Всички ремонти са преговаряни на базата на оферти, както е по закон на едно търговско дружество. Ние не сме община. Поддържането на инфраструктурата го правим с фирмите, които я изградиха. Те имаха гаранционен период, след който продължават поддръжката.
Естествено, че ще предпочетем да поддържа този, който е изградил, тъй като знае за какво става въпрос.
Ако става въпрос за спорния хотел „Кристал”, той бе продаден на петата година след основния ремонт. Съюзът на собствениците искаше да го купи и ние го предложихме за продажба за 2 млн лева. На търга обаче не се яви никой, тъй като хотелът се намира в зона Запад и общината го е отрязала, когато е правила ЗРП. Този, който го вземе и събори, няма да може да реализира същия брой легла, които имаше и за които бе и данъчната оценка. Ползвахме го ние като хотел две години и когато се застрои цялата база в курорта и той остана с най-ниската категория, направихме го на общежитие. После бе изработен архитектурен проект за обособяване на стаите в апартаменти и го продадохме на наемателите с проекта, без да го реализираме ние, като реализирахме за дружеството приход от 4,5 млн лева.

– Недоволства предизвикват паркингите и паяците, защо?


–Пробвахме две години да даваме паркингите под наем, дори едната година ги дадохме след конкурс. На практика за паркиране се ползват общите площи в курорта, но не и паркингите и по тази причина всички се отказаха и сега ги стопанисва дружеството. Паяците също са наша инициатива, дали сме на фирма за определена сума да извършва тази дейност. Иначе трябва да назначим хора. А ние не сме община и не събираме данъци.
Практически комплексът не е проектиран за автотуристи. Той обслужва хотелите по договор, не е за автотуристи. За автотуристи са реализирани 8 външни паркинги. Затова има и пропускателен режим.
Когато собствениците са купували хотелите, мястото е функционирало по този начин, според плана. И в приватизационните договори е отразено точно това предназначение на обекта. А тяхното задължение е реконструкция и модернизация с цел повишаване на туристическия продукт. Т.е. хотелите са продавани, за да функционира целият комплекс като един организъм, но не като град, а като курортен комплекс. Никъде в застроителния план няма разрешение за строителство на апартаменти. Това е реализирано допълнително по искане на собственика. Оформят се жилищни сгради, които вече имат необходимост от паркинги. Но собствениците не правят паркинг, а плътно застрояване.
Не ние нарушаваме застроителния план. Затова се говори против паяците. Защото дори на членовете на УС на Съюза на собствениците хотелите са обсебили плътно тези площи. И те реализират паркирането на улиците на АД-то. Ако има пропускателен режим и ако собствениците плащат инфраструктурни такси – добре, да ползват целите улици. Но когато не плащат нищо, не виждам защо имат претенции? И защо трябва да направят платен паркинг, както председателката на съюза Елена Иванова – платен паркинг на улицата на АД-то. И сложи пропускателна бариера на собствения си хотел на улицата на АД-то.
– Това ли са „скандалите на десетилетието”, които тресат „Слънчев бряг”?

– Съюзът на собствениците поведе война с АД-то в момента, в който ние разбрахме, че Елена Иванова се е свързала незаконно към промишления водопровод. И когато изискахме 800 лева, както е по закон, тогава се започна: падна пропускателния режим, направиха се частни бариери и паркинги. Тогава ние направихме SMS-паркиране, но пак ни атакуват. Е, какво трябва да направим? Това, което е на държавното АД, да го ползват всички, защото им се полага без пари?
Улиците в „Слънчев бряг” никога не са били общински. От 1970-та година има Генерален план и улиците са държавни. В зона Запад – да. През 1992 г., когато се прави актуализация на ЗРП, тогавашният кмет Андрей Сариев не коментира, че източната зона не е на АД-то и на държавата.
Община Несебър актува само зелените площи. И след като ние вземахме решение да продаваме нерегламентираните парцели, те ги актуваха като публични. Тогава не актуваха улиците, алеите и тротоарите, защото ние по същото време ги правехме. Ако ги бяха актували, трябваше да ги възстановят те. Затова актуваха само озеленяването. Чакаха да направим улиците и тогава да ги актуват. Възразихме чрез тогавашния областен управител, а общината обжалва пред ВАС и загуби делото.
Улиците са вписани през 1973 г. в капитала на „Балкантурист”, а в капитала на новото АД – от 1996 г.
Скандалите са най-вече поради това, че ръководството на „Слънчев бряг” АД не опрости дължимите суми на 21 собственици за земя, инфраструктура и всичко останало. Тези хора дължат на държавата около милион лева. И когато те забавяха плащанията през годините, ние проявявахме разбиране и подписвахме споразумения за разсрочване. Но след като получихме санкция от Агенцията по приходите, че не сме банкова институция и независимо, че плащаме лихви, те са длъжни да си издължават вноските, тръгнахме към изваждане на изпълнителни листи. Основният проблем е този – че събираме сумите, че има изпълнителни листи на определени хора, че завеждаме дела и си търсим дължимите суми.
Проблем е, че не правим разграничение между управителни органи на Съюза на собствениците и останалите хора. А аз определено мисля, че когато има някакъв законен норматив, всички сме еднакви.
Продължават да се правят проверки. И те установяват, че документите са изрядни. Нека да се проверява. Но ако някои хора искат да получават подаръци от държавата и привличат за съюзници на своя страна собственици с нарушения, тогава нещата се изкористяват.

– Каква ще е според вас съдбата на инфраструктурата – продажба или подаряване на Община Несебър?


– Инфраструктурата и общото развитие на комплекса Слънчев бряг като най-голям комплекс на територията на България, без да омаловажавам значението и на останалите комплекси, защото всички дават визията на българския туризъм, не трябва да бъдат в частни или в местни ръце. Защото жителите на община Несебър са 23 000, а леглата само в източната част на курорта са около 100 000. Виждаме каква огромна е разликата.
За мен инфраструктурата трябва да бъде държавна политика. Да се управлява от Министерство на икономиката, енергетиката и респективно от туризма, като се финансират тези дейности от туристическата такса, която се събира от общината чрез държавния бюджет. Което законово е абсолютно допустимо. И има възможност елементите на инфраструктурата да бъдат собственост на държавата като се обезщетят миноритарните акционери само с възможностите на дружеството, без държавата ефективно да вади средства за това. Това наше предложение е точно с цел да не посрещнем сезона на тъмно и мръсно. То е депозирано в Министерство на икономиката и енергетиката на 7 октомври. Становище не сме получили. Явно, че собствениците на хотели, съвместно с общината, виждат нещата по друг начин. Не считам, че бизнесът трябва да участва в управлението на инфраструктурата, тъй като всеки бизнес си има собствени интереси и е лично заинтересован. Тук трябва да действа независима страна, каквато се явява държавата.
Редно е министерството да отстоява интересите си, а не интересите на общината.

– Вместо това министерството иска смяна на ръководството на курорта. От близо 20 години непосредствено преди всеки сезон има някакви колизии, вместо всички да са ангажирани с туризма, тази година не направи изключение?


– Никога не съм се притеснявала да казвам истината в очите. Преди се пишеха доноси, а сега се оказва натиск, за да бъде подарена инфраструктурата. Проверките показаха, че доносите са безпочвени. Готова съм за всякакви проверки, стига да се огласяват резултатите от тях.
Смяната на Съвета на директорите няма да промени закона и естественото развитие на това, което трябва да се случва в туризма. Това, че местната власт управлява този комплекс, в този вид, доказва докъде стигнахме – от възможността да бъдем един средностатистически много добър курорт, станахме един средностатистически битпазар.
Това е точно, защото сме управлявани от местната власт. Защото собствениците на територии в Слънчев бряг решават, че те трябва да кажат каква да е стратегията за развитие на туризма като цяло. А това е погрешно. Държавата определя стратегия, а частникът развива своя бизнес, съгласно тази стратегия. Защото само в „Слънчев бряг” има 201 хотелиери. Ако всеки започне да дърпа чергата към собствения си хотел, няма да има развитие.
Не е важно дали този сезон ще започне с ново ръководство. По-важно е с каква цел идва то и какви са възможностите му да реализира сезона.
Ако ние не бяхме вложили средства в инфраструктура, нито един обект нямаше да функционера така, както функционира в момента.
Туристите говорят за България като за една обща дестинация, а не за отделен курортен обект и е много важно продуктът като цяло да е добър. Важно е какво ще се случи оттук-нататък.
На кръглата маса в петък се взема решение експертна комисия при областния управител да решава проблемите с инфраструктурата на Слънчев бряг. Много бих искала комисията да види опита на други места, за да могат собствениците в Слънчев бряг да оценят какво имат. И да го ползват по предназначение, а не за задоволяване на лични амбиции и за преодоляване на лични неуспехи в бизнеса, които са започнали, без да имат необходимата квалификация.

– Каква е прогнозата ви за сезон 2010?


– Добра. Въпреки всичко, туристи продължават да идват...

Интервюто взе: Румяна Емануилиду

factor-bs.com
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама