Специални карти за почивка за българи в страната е една от авангардните идеи, които се обсъждат в рамките на започналата кампания "България рай за българите". Тя ще ни дава възможност да се възползваме от почивката в нашите курорти, която ще ни струва с 50% по-евтино.
По думите на авторите на тази идея - Националното сдружение на малкия и среден бизнес в туризма, притежателят на такива карти ще се определя като организиран турист. Това означава, че той ще плаща наравно с германските и британските туристи, а не два пъти повече, както е в момента, заяви председателят на сдружението Веселин Банковски.
“Българите практически не плащат повече за почивка в България от чужденците. Цените в хотелите са еднакви за всички. Но има нещо друго - чуждите туроператори купуват леглата на едро за дадения сезон, много преди него, затова те излизат по-евтино. Ако една стая струва 100 лева и я резервирате година по-рано, тя ще ви излезе много по-малко. Така става и с чужденците. Особено при германци и британци графиците им са начертани година напред, те знаят догодина кога ще почиват и им е лесно да резервират от сега”, коментира казуса пред “Всеки ден” Румен Драганов, председател на Института за анализи и оценки в туризма.
Очакванията на Банковски са след въвеждането на подобни карти почивките и бизнес-туровете да поевтинеят между 10 и 50 на сто. Картата ще важи за всички големи градове и курорти, въпросът е обаче кои обекти ще подкрепят тази инициатива, отбеляза Банковски. Той уточни, че има резерви по отношение на туристически обекти, които са със 100 процента чуждестранно участие, които на този етап нямат интерес към подобна инициатива.
От сдружението очакват следващата седмица да обсъдят с Министерството на икономиката, енергетиката и туризма варианти за въвеждането на подобни карти като една от посоките за бъдещата работа е да се привлекат най-вече корпоративни клиенти.
Целта е големите компании да бъдат мотивирани да ползват такива карти за своите служители както за командировки в страната, така и за почивки. Очакваният ефект е повишаването на нивото на средна заетост на хотелите, с което ще се създаде възможност персоналът да бъде по-дълго време ангажиран, а това означава и по-качествено обслужване.
Идеята на сдружението е от първи май подобни карти вече да са на разположение на компаниите и те да могат да ги предоставят на служителите. Банковски отбеляза, че сдружението разчита на подкрепа от министерството за презентация на тези карти, за да може те по-бързо да се предоставят на фирмите.
Банковски припомни, че през миналата година спрямо 2008 г. статистиката отчита голям прираст на броя на българите, които са избрали да почиват в страната. През 2008 г. ръстът на посещенията на българите е бил 4 - 8 на сто, докато през 2009 г. е бил между 10 и 15 на сто. Тази година вероятно да има още прираст, но не повече от 15 до 20 процента, прогнозираха от
сдружението.
Цените на туристическите пакети за великденските празници в страната се очаква да са с около десет на сто по-ниски спрямо миналогодишните, прогнозира председателят на Националното сдружение на малкия и среден бизнес в туризма Веселин Банковски. Туристическият бизнес очаква най-много да са чуждестранните гости от Румъния.
За летния сезон от сдружението очакват да се запази тенденцията от миналото лято - най-предпочитана да е едноседмичната почивка, което е причина да се смята, че като цяло приходите от летен туризъм ще са на миналогодишните равнища, които според сдружението не са били ефективни. Приходите от едноседмична почивка са значително по-малки от тези за две и повече седмици.
Заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов, че се очаква да има лек спад на посещенията на гръцки туристи в България за великденските празници, а българите преобладаващо ще предпочетат да посрещнат празника в страната.
Помолен да коментира летния сезон Маринов каза, че се очаква да има ръст на германския и скандинавския пазари, както и този от Бенелюкс. За Русия се очаква да се запазят миналогодишните показатели на брой туристи. Като цяло за тази година според Маринов се наблюдава стабилизация на пазара и се очаква тя да е по-добра спрямо миналата, но това ще зависи от отстъпките, които ще предложат хотелиерите.