Морски сили като Русия и Китай имат все по-осезаемо присъствие в европейски води, открито и скрито опитващи се да влияят на делата на континента, не в негова изгода. Осъзнавайки важността на морската доминация и опасността европейските водни пътища отново да изпаднат във вакуум, 12 европейски държави разположени около Балтийско, Черно и Адриатическо море създадоха стратегически съюз.
Тези 12 държави-членки осъзнават, че могат да създадат мощен регионален възпиращ фактор срещу зловредно външно влияние, като обвържат и укрепят своите свързващи търговски и демократични връзки, за да работят в името на по-голям просперитет и сигурност в региона на Трите морета.
Страните-членки ще задълбочат своята икономическа и политическа интеграция, но планираните стратегически инвестиции ще отстранят различията в инфраструктурата между Изтока и Запада на Европа и ще подобрят живота на гражданите от държавите, членуващи в Инициативата „Три морета“, чрез привличане на инвестиции от САЩ, ЕС и европейските столици, ще утвърди прозрачните западни бизнес практики в регион, който е уязвим за китайски и руски инвестиционни модели. Инвестициите от Русия и Китай - често с преки или косвени връзки с Кремъл и Китайската комунистическа партия - насърчават корупцията, която изтласква законните, базирани на пазара западни инвестиции, и създава зависимости от авторитарния капитал.
За да бъде успешна Инициативата „Три морета“, САЩ и ЕС трябва да увеличат подкрепата си под формата на допълнителни инвестиции в капитал и политическа воля. Алтернативата е комбинация от различни инициативи „на парче“ в Централна и Източна Европа, което би създало уязвимости за ЕС и трансатлантическия съюз.
На 17 февруари държавният секретар на САЩ Антъни Блинкен изрази подкрепата на администрацията на Байдън за Инициативата „Три морета“, като заяви във видеообръщение към министрите на външните работи на ДЧ на „Три морета“, че: „…включването на частния бизнес е добър начин да се даде ход на големи инфраструктурни проекти". Тази подкрепа е представителна за основната подкрепа на САЩ (и ЕС), която ще засили инвестициите, сигурността и върховенството на закона за държавите от „Три морета“ и техните партньори.
Защита на интересите, насърчаване на растежа
Инициативата „Три морета“ е основана през 2015 г., за да защити и разшири интересите в областта на енергетиката, транспорта и цифровата свързаност, да насърчи икономическия растеж и инвестициите в Централна и Източна Европа. Може би толкова важна, колкото защитата на тези основополагащи интереси, Инициативата „Три морета“ служи и като допълнителна сила за евроатлантическата интеграция на региона, като по този начин създава по-силен, по-устойчив и демократичен ЕС на Изток. Нашата страна, България, ще е координираща за инициативата през тази година.
След края на Втората световна война Европа извежда своята сила от дълбокото единство, което е най-видимо чрез НАТО и Европейския съюз. Много от държавите от инициативата „Три морета“ са членове и на двата клуба, но въпреки това демократичния им растеж изостава, в сравнение с много от западните им съседи. Не бива да забравяме, че преди завръщането на Централна и Източна Европа в обединена и свободна Европа, Източна Европа беше заключена от демократичния свят за около 45 години преди падането на Берлинската стена. И до днес, след 31 години демокрация, в някои постсъветски държави, които сега са в Европейския съюз, остава авторитарен импулс. Създавайки блок в рамките на блока, Инициативата „Три морета“ се бори с този авторитарен импулс, обвързвайки държавите-членки заедно, за постигане на регионални и общоевропейски стратегически цели. Полученият резултат от това единство включва изграждането на основни демократични характеристики в тези държави, срещу чужди и вътрешни сили, разпространяващи недоверие в демократичните и евроатлантическите институции.
Партньорството, което се простира от Естония на север до България на юг, и Хърватска на запад е една от причините за основаването на Инициативата „Tри морета” и изграждането на енергийна интеграция. Руският президент Владимир Путин от години се опитва да заобиколи държавите от „Три морета“, да ги подкопае и направи по-бедни. Но в целия блок на Инициативата държавите-членки изграждат терминали за втечнен природен газ и междусистемни връзки, за да се присъединят към националните енергийни мрежи от Литва до Хърватия, подкопавайки задушаващата хватка на Путин върху европейските енергийни доставки и политическото влияние, което създава в столиците в целия регион.
Така както тръбопроводите физически свързват страните от Инициативата „Три морета“, западните технологии също ще свържат региона. По този начин ще бъде възпряна амбицията на Китай да инсталира в региона своя 5G хардуер, който мнозина считат, че има и друго предназначение, например като шпионски софтуер. Използвайки доверени доставчици от демократични нации за своята 5G мрежа, цифровият стълб на Инициативата, ще даде добър фундамент и ще подкрепи изпълнението на другите два стълба.
Трудности, които подчертават нуждите
Предизвикателствата пред Инициативата „Три морета“ правят начинанието още по-важно и амбициозно. Например избягването на китайски и руски инвестиции се оказа ранна пречка за Унгария, която е член на „Три морета“. В момента Будапеща работи активно с китайския телекомуникационен гигант Huawei, докато други в Европа отхвърлят компанията въз основа на опасенията, че нейният хардуер може да се използва за шпиониране на крайните потребители. Всъщност случаят с Унгария подчертава трудностите, пред които е изправена Инициативата, но също така засилва нейното основание за съществуване.
Стратегически разположени и често нуждаещи се от инвестиции за стимулиране на растежа, страните от Централна и Източна Европа са основните цели за външни манипулации. Москва и Пекин ще предлагат на лидерите на тези държави масивни инвестиции, създаващи впечатляващи водещи заглавия, но които ще са структурирани по начин, утвърждаващ неправомерни бизнес практики и изтласкващ легитимен капитал.
Чрез осигуряване на жизнеспособни, пазарно базирани на прозрачността инвестиции, Инициативата „Три морета“ създава мощна алтернатива на инвестициите, свързани с Русия и Китай. Финансирането на инициативата идва от нейните държави-членки, САЩ и ЕС и се насочва към специален Инвестиционен фонд на Инициативата. След като средствата бъдат преведени от държавите-членки, те се управляват от изключителния финансов съветник на Инициативата – „Амбър Инвестмънт Груп“, който взема решение за приоритетите на проекта според осъществимостта и търговската жизнеспособност. Този пазарен и прозрачен процес на избор на проекти намалява потенциала външни участници да влияят върху избора на проекти, респективно увеличава доверието на инвеститорите в стриктното спазване на принципите на Фонда.
Този механизъм е от решаващо значение за преодоляване влиянието на външни и политически участници, които биха искали да повлияят на проектите за лична изгода или дори по-перфидни цели за чуждестранните участници, особено тези, които имат връзки с Кремъл или Китайската комунистическа партия (ККП). Разгръщайки Инициативата „Три морета“, регионът отблъсква геостратегическите проекти на Русия и Китай, като насърчава прозрачността, просперитета и развитието в съответствие със западните стандарти.
За да се гарантира, че инициативата е успешна, подкрепата от Съединените щати и ЕС е от съществено значение. Важни жестове от страна на Вашингтон, като Резолюции на Конгреса и изслушвания на различните Комитети са изключително важни за Източна Европа. Същото важи и за членовете на новата администрация на Байдън, чието участие в конференции и срещи на върха на „Три морета“ винаги е добре дошло. Трансатлантическото сближаване около инициативата ще гарантира, че „Три морета“ са победа не само за държавите в Инициативата, но и за ЕС, и за САЩ - за голямо огорчение на Москва и Пекин.