Корупция и некомпетентност по високите етажи тресе държавата ни и то във всеки сектор. Една тема обаче остава встрани, а заради престъпно нехайство могат да бъдат загубени стотици и дори хиляди човешки животи. Става дума за авиацията у нас и меко казано престъпни практики, които оставят в ръцете на некадърни хора немалко човешки съдби. Историята е дълга, а освен това е и с продължение, но е показателна за родната действителност - онази, в която царува шуробаджанащината, договорките, парите под маса и затварянето на очи в името на вечното престъпно другаруване.
През юли 2019 г. Патрик Ки, генерален директор на Европейската агенция за авиационна безопасност се среща с транспортния министър у нас Росен Желязков. Тогава държавата е била чудесно запозната с един голям проблем. България и Унгария заемат първите две места що се отнася до опасна авиация. Изпреварва ни Варшава. Нивото у нас се свързва с това в африканските държави. Патрик Ки изразява своята тревога заради множеството нередности, констатирани у нас по отношение безопасността в родната авиация и съответно сериозните последствия, които може да има.
Страната ни би могла да бъде добавена в забранителния списък на въздушните превозвачи, които оперират в границите на ЕС.
Именно тогава е даден последен жълт картон за страната ни. България има шанса да се коригира, но отново се превръща в прецедент - става първата държава в Европейския съюз, която изцяло влиза в нещо като “чакалнята” на EASA (Европейската агенция за авиационна безопасност). До този момент не само у нас, но и в други европейски държави в този списък са включвани конкретни оператори, но не и цяла страна. Въпросният списък е сигнал, че страната ни е под наблюдение и може всеки момент да бъде вкарана в черния забранителен списък за конкретен период от време.
Основният проблем? Ниското ниво на компетентност и професионализъм на работните кадри в структурите на националния контролен орган.
Смърди на корупция в българската авиация. Хора без управленски качества са назначени за ръководители на отдели. Български оператори или не се проверяват, или институциите си затварят очите пред нередностите и фирмите продължават да изпълняват своята дейност. Запознати с проблемите са Министерството на транспорта, ДАНС, прокуратурата и прочее институции. Нещата не са толкова прости, но механизмът е ясен - одитът или се прави проформа или отговорните, но непослушни инспектори се наказват. Съществува един много конкретен случай, който е красноречив за опасната реалност, в която битува българската авиация.
Става дума за конкретен български оператор, който е трябвало да бъде обект на годишен одит, който да започне през септември миналата година. За конкретната фирма отговаря конкретен инспектор на ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА). В края на септември е издадена заповед от шефа на ГВА (Христо Щерионов) по правилата - инспекторът, председател и още 5-6 души инспектори да проведат одит. Цял месец такъв не се случва, а операторът продължава да оперира. Междувременно главният инспектор получава предупредително обаждане от мениджмънта на компанията. Одитът бил направен, но със сменен председател. На негово място сложили стюардеса с 2 години опит в ГВА, разказва пред "Студио Хъ" Тодор Пенев, експерт по авиационна безопасност и пилот.
Това, което обаче се е случило, е малко по-различно и процедурата не ескалира до EASA.
"Реформите започнаха, след моя сигнала до Софийска градска прокуратура и разследването върви. Човекът, който заплашиха по телефона - председателят на Комисията, вече е уволнен. Става дума за човек с 10-годишен стаж", разказва още Пенев.
"Изживявал съм това няколко пъти по времето на същото това правителство. По времето на Ивайло Московски изловихме пилоти и собственици на компании с фалшиви лицензи, предупредиха ме, носиха ми подкуп. Отказах. Московски много добре знаеше, че тези пилоти возиха по 100-200 пътници с фалшиви лицензи. Уволниха мен и други трима инспектори. Традицията се запази перфектно и при Росен Желязков. Ако знаете, че инспектор от ГВА е дал на един стюард да излита или на стюардеса да каца, ще се качите ли на самолета? Забранил съм на всички мои близки и приятели да не ползват. Същият инспектор работи в ГВА и в момента. Даде тест на италиански пилот на български език и го взеха", разказва Пенев.