Наскоро Службата за контрол на чуждестранните активи към Министерството на финансите на САЩ (OFAC) санкционира различни лица и субекти, свързани с руския технологичен сектор, а също така разшири санкциите срещу сделки с руски държавен дълг. В допълнение към тези незабавни действия, президентът Джо Байдън издаде и нова изпълнителна заповед, която значително ще разшири правомощията на OFAC да налага бъдещи санкции срещу Русия, пише jdsupra.com.
Да си припомним:
Белият дом публикува информационна справка, която обяснява неотдавнашните санкционни действия като отговор на намесата на Русия в изборите и кибератаките, насочени към САЩ. Месец преди тези санкционни действия Националният съвет за разузнаване на Щатите публикува своите външни заплахи към Доклада за федералните избори в САЩ през 2020 г., в който официално се стигна до заключението, че редица руски правителствени организации са се опитали да повлияят на президентските избори в САЩ през 2020 г. чрез насърчаване на „подвеждащи или необосновани твърдения“ посредством онлайн влияние. Съветът за национално разузнаване на САЩ установи, че руският президент Владимир Путин и други висши руски държавни служители са били наясно с тези усилия.
Информационният лист включва и изявление от администрацията на Байдън, което официално приписва на Руските служби за външно разузнаване отговорността за кибератаката срещу американската технологична компания СоларУиндс (SolarWinds), която засегна множество американски фирми и правителствени агенции през пролетта на 2020 г.
Обозначения на списъка на SDN и директива за държавния дълг съгласно новата изпълнителна заповед 14024
На 15 април, четвъртък, президентът Джо Байдън издаде изпълнителна заповед 14024 („EO 14024“), която дава на Министерството на финансите на САЩ дискреционните правомощия да наложи блокиращи санкции за някой от следните:
- Всеки, който оперира или е оперирал в „технологичния сектор или отбраната и свързаните с него материални сектори на икономиката на Руската федерация“ или други сектори на руската икономика, които Министерството на финансите на САЩ по-късно може да реши да санкционира след консултация с държавния секретар на Щатите;
- Всеки, който е отговорен за, е съучастник, пряко или косвено се е ангажирал или се е опитал да се ангажира с някоя от следните дейности (наричани колективно като „злокачествени дейности“ за улеснение):
* Злонамерена киберактивност;
* Намеса в избори в САЩ или избори на други чужди правителства;
* Действия или политики, които подкопават демократичните процеси или институции в САЩ или в чужбина;
* Транснационална корупция;
* Убийство или нанасяне на телесна повреда срещу американски лица или граждани на който и да е съюзник или партньор на САЩ;
* Дейности, които подкопават мира, сигурността, политическата стабилност или териториалната цялост на Съединените американски щати, техните съюзници или партньори;
* Измамни или структурирани транзакции и сделки за заобикаляне на санкциите на САЩ;
- Всеки, който е лидер, длъжностно лице, старши изпълнителен директор или член на Съвета на директорите на: руското правителство, субект, който e или чиито членове са участвали в гореописаните „злокачествени дейности“, или субект, който се блокира съгласно EO 14024;
- Всяко политическо подразделение, агенция или инструмент на руското правителство;
- Всеки, който предоставя материална, финансова и технологична помощ, спонсорира стоки или услуги в подкрепа на: някоя от гореописаните „злокачествени дейности“ или всяко лице, което е блокирано съгласно до EO 14024;
- Всеки, който пряко или косвен е контролиран от, действа или претендира да действа за или от името на: руското правителство или всяко лице, което е блокирано съгласно EO 14024;
- Субекти, организирани съгласно законите на Руската федерация или физически лица, руснаци или жители на Русия, които предоставят материална помощ на чужди правителства, обект на санкции от страна на САЩ;
- Субекти, организирани по законите на Руската федерация или физически лица, които са граждани или родом от Русия, които са определени от държавния секретар на САЩ да отговарят или да са съучастници, или да са пряко или косвено ангажирани или се опитват да участват в съкращаването или прекъсване на доставките на газ или енергия за Европа, Кавказ или Азия.
На физическите лица, санкционирани по EO 14024, ще бъде забранено влизането в САЩ дотолкова, доколкото Министерството на финансите се стреми да санкционира всяко физическо лице за участие в гореописаните „злокачествени дейности“ или за действие като лидер, длъжностно лице, изпълнителен директор, директор на руска държавна агенция или образувание, което е санкционирано съгласно EO 14024, тогава EO 14024 допълнително упълномощава Министерството на финансите да наложи идентични блокиращи санкции на съпруга и пълнолетните деца на съответното физическо лице.
Министерството на финансите незабавно използва своите правомощия съгласно EO 14024 и накара OFAC да публикува нова Директива 1, която ще забрани на американските финансови институции да участват в съвместни дейности с Централната банка на Руската федерация, Националния фонд за богатство на Руската федерация и Министерството на финансите на Русия. Те влизат в сила от 14 юни 2021 г. Настоящата директива EO 14024 1 представлява продължение на съществуващата вече свързана с Русия директива на OFAC съгласно Закона за контрол на химическите и биологичните оръжия и прекратяването на войните от 1991 г. („Закон за CBW“).
Освен това OFAC използва различни разрешения съгласно EO 14024, за да добави шест руски технологични компании към своя списък със специално определени граждани и блокирани лица („списъкът SDN“) за „работа в технологичния сектор на икономиката на Руската федерация“ въз основа на предишни подкрепа, която те са оказали на руските служби за външно разузнаване.
Допълнителни указания по списъка на SDN, свързани с намесата в изборите
OFAC използва отделно правомощието по съществуващите изпълнителни заповеди за добавяне на шестнайсет субекта и шестнайсет лица към списъка на SDN за опит да повлияят на президентските избори през 2020 г. от името на руското правителство. Много от тези субекти и лица бяха определени заради подкрепа, която оказваха на Главното разузнавателно управление на Русия („GRU“) и Федералните служби за сигурност на Русия („FSB“), и двамата преди това бяха определени като Специално определени граждани от OFAC през 2016 г. В отделно съобщение за пресата министърът на финансите на САЩ Джанет Л. Йелен заяви:
„Министерството на финансите на САЩ ще насочи усилията си към руски лидери, служители, разузнавателни служби и техните пълномощници, които се опитват да се намесят в американския изборен процес или да подкопаят американската демокрация. Това е началото на нова американска кампания срещу руското злонамерено поведение.“
Допълнителни обозначения на списъка на SDN, свързани с Крим
В трети набор от обозначения на списъка на SDN OFAC използва вече съществуващ орган, за да добави пет лица и три образувания към списъка на SDN във връзка с продължаващата окупация на Русия в района на Крим в Украйна. Тези специално определени граждани се състоят от чуждестранна компания и изпълнителен директор, участващи в изграждането на Керченския мост между Русия и Крим, СИЗО-1 на Крим, следствения арест в Симферопол и различни държавни служители. Няколко от тези субекти и лица вече са били санкционирани от ЕС, Великобритания, Австралия и Канада. В съобщение за пресата директорът на OFAC Андреа М. Гацки заяви:
„Тези обозначения налагат допълнителни разходи на Русия за нейната силна интеграция с Крим и очертават злоупотребите, извършени при опита за анексиране на Русия. САЩ остават ангажирани да подкрепят украинския суверенитет: Крим е Украйна.“
Считано от 15 април 2021 г. на американските лица вече е забранено да извършват сделки с някое от лицата или образуванията, посочени в списъка на SDN в последните обозначения. OFAC публикува пълен списък на тези консолидирани обозначения на този уебсайт.
В по-дългосрочна перспектива изглежда, че реакцията на Русия на тези нови санкции ще бъде ключовият фактор за определяне на допълнителни санкции от страна на администрацията на Байдън съгласно EO 14024. В пресконференция, проведена на 15 април, висши служители от администрацията на американският президент заяви:
„Важно е да се знае, че има елементи от EO 14024, които все пак ни дават допълнителни правомощия. Днес обаче ние не ги упражняваме. Бихме предпочели да не се налага да прибягваме до тях, но обхватът на [EO 14024] и неговият потенциал да окаже значимо въздействие, трябва да изпращат ясен сигнал, че продължаващите вредни чуждестранни дейности - включително по-нататъшна намеса в изборите и злонамерени кибердейности - са неприемливи, и ние сме готови да продължим да налагаме значителни и трайни санкции, ако поведението от страна на Русия продължи или дори ескалира.“
Превод и редакция: Веселка Иванова