„То отива първо в търговец на едро. Говорим за такъв, който снабдява малки или средни магазини в населените места. Втората ръка е вече самият магазин. Там 50% напълно е възможно да бъдат сложени като цена върху нашата цена”, казва д-р Вичо Вичев, прокурист на птицеферма в Козлодуй, пред Нова телевизия.
„От производителя до търговеца всяка работна ръка оскъпява продукта. През колко доставчици ще мине, толкова по-голяма ще е надценката. Сега другият момент е, че за празниците всичко скача”, каза Петя Узунава, управител на магазин във Враца.
Сериозен дъмпинг на българските яйца обаче правят вносните от Полша, но те далеч не са по-качествени от българските. Там Великден е по-рано и цялата нереализирана продукция идва у нас. Затова е препоръчително потребителите да обръщат особено внимание на произхода. Друг е въпросът, че българският потребител е доста скептичен към истинността на опаковката.
Според специалистите човек може лесно да се ориентира по маркировката на самото яйце. Още повече, че и за качествен козунак са нужни качествени съставки.
Това е основното правило в една от шуменските пекарна. Там произвеждат различни видове козунаци – с мармалад, стафиди, локум. Производството отнема близо 4 часа. Готови смеси не се ползват, а почти целият процес е ръчен. Нещо, което допълнително оскъпява продукта, но, според пекарите подобрява вкуса.
Агнешкото също е поскъпнало. Голяма част от хората обаче са категорични, че търсят и купуват само българско месо.