Спорното дружество “Автомагистрали” реагира на твърденията на служебния регионален министър Виолета Комитова за авансовите плащания за 84 обекта и завършването на едва един от тях. Авансите били предоставени по договори с продължително действие от няколко години, а освен това били на различни етапи на изпълнение.
Реакцията на скандалното дружество, което бе наречено “черна касичка” и попадна в полезрението на комисията “Манолова” в 45-тото Народно събрание е заради поредната порция съмнения около неговата дейност. Те бяха хвърлени днес от Комитова и екипът й. Припомняме, че МРРБ посочи, че от 84 финансирани с държавни средства проекта, на етап “изпълнение” е едва един.
На брифинга днес стана ясно, че няма издадено нито едно разрешение за строеж - очаква се такова да има след около 20 дни за едва един обект, а останалите, които са в напреднала фаза, този процес ще отнеме няколко години.
Проблемът с “Автомагистрали” е, че с помощта на така нареченото възлагане “ин хаус” се избягват процедурите по възлагане на обществени поръчки и по този начин държавното дружество отговаря за не един или два проекта и то напълно законово. “Автомагистрали” обаче не разполага с ресурс, което изисква изпълзване на трети фирми. Това поражда и съмненията, според които на практика със заобиколки в закона фирми на “наши хора” получават държавен ресурс, а това мирише на корупция.
“Проверихме ”Автомагистрали” ЕАД. Темата е свързана с една група обекти, наречени свлачища и срутища и укрепване на пътни платна. 25 фирми държат 182 млн. лв. публичен ресурс от ”Автомагистрали” АД. Извикахме ги, но никой не се яви”, стана ясно от думите на министъра на регионалното развитие Виолета Комитова.
"430 милиона лева са отпуснати за решаване на остри и наболели проблеми, касаещи свлачища, срутища и други видове укрепвания на пътни платна. Тези средства са постъпили в регионалното министерство и от там в АПИ. От тях 231 милиона лева са преведени на дружеството "Автомагистрали", което е сключило договори с 25 фирми на стойност 188 милиона и тези договори касаят 84 обекта. Говорим за 84 различни обекта, които са посочени конкретно", подчерта Комитова.
"Към днешна дата от всички 84 броя обекти имаме само един изпълнен - това е срутището до Рилския манастир с похарчени 6 милиона лева. 182 милиона все още са във фирмите подизпълнители, а останалите 83 обекта са във фаза на проектиране", обясни още министърът.
Какво казват от дружеството? Че проблем на практика няма. Предоставените аванси са по договори с продължително действие, фиксиране на цените на равнищата към момента на предоставянето на тези аванси на фирмите доставчици е “най-професионален управленски подход”. А целта е да не се оскъпяват проектите при настъпване на реалното строителство.