„Прилагането на законите не означава насилие на всяка цена. Бруталното показване на мускули на властта по начина, по който това става у нас, е нецивилизовано и недопустимо да бъде излъчвано по екраните на телевизиите на европейските страни.”, е категоричен режисьорът и телевизионер Васа Ганчева по повод последните акции на МВР и ареста на бившия министър Николай Цонев.
Васа Ганчева има около 40 години стаж в БНТ като режисьор и сценарист. За кратко напуска държавната телевизия и води авторско предаване в ББТ „С вас е Васа”. След раздялата си с частната медия се завръща в БНТ с "Вкусът на живота" – продукция, насочена основно към хората от третата възраст. Сред филмите, които режисира през годините, се открояват „Залог за Анджела” (1971), „Мафията” (1972) и „Откъслеци - Любомир Левчев на 70 години” (2005). Играе и във филма „14 целувки” (1997). Дълго време с любимия котарак Хохо хокаха и хвалеха родни тв предавания на страниците на в. "Труд".
Интервю на Васил Василев
- Г-жо Ганчева, свидетели сме на нещо уникално – националният ефир и праймтаймът е залят от „Биг брадър”, турски сериали и шоу за таланти. Намирате ли някаква връзка между трите продукции?
- Явлението бих определила като, уви, естествен "бум" в ефира, благодарение на провежданата от собствениците и тв ръководствата политика, изцяло подчинена на печалбарството и "brainwashing"- промиването на мозъци на българския зрител. Тази политика е антинационална, което също е естествено предвид факта, че вече 90 % от целия роден ефир е собственост на чужди компании, които гонят единствено възвръщаемост на инвестициите си и бързи печалби. Нашенските измекяри им служат предано, като осъществяват програмния нихилизъм на всички нива и реализират чуждестранни формати. Някои, като "Big Brother" или "Цената на истината" например са абсолютно забранени в нарастващ брой страни - Гърция, Австралия, Русия, Австрия и т.н. Турските сериали са евтини и изключително примитивни. У нас се гледат уж заради наблягането върху семейните ценности и относителното спокойствие, с което се консумират на фона на цялата разпищоленост и агресивност от екрана. Но това е много опасно, защото българинът отдавна е надскочил по манталитет съседите ни. Налаганата псевдопатриархалност е примитивна и демагогска, постулатите на Исляма прозират под повърхността на бита и съвременния обществен начин на живот. Намирам за крайно неприемливо разполагането на турски сериали в праймтайма на българските телевизии.
"България търси талант" е напоследък най-удачното нещо в ефира ни. На Запад и особено в Америка там не изтъкват таланти, а мутанти и гаврата е повече от забавлението. Шоуто на Би Ти Ви е направено щадящо към търсачите на слава, сеир има, но симпатиите преобладават и жури, и публика са искрени към тях. Противник съм на нашето издание на "Мюзик Айдъл" по точно противоположни причини. Излъчваните кастинги са по-скоро медицинско-психиатрични шоута с безмилостна гавра. На пръв поглед пищна, но слаба реализация, блудкаво водене и журиране, в
крайна сметка талантливите българчета тотално се разминават с щедро предлаганото им бъдеще.
Проблемът, обаче, се корени в криворазбраната конкуренция и надпревара за рейтинги и рекламодатели. Вместо да търсят друг, различен подход към вниманието на зрителите, наричащите себе си "национални" телевизии почти на сто процента припокриват програмите си и като жанр, и като реализация, и като часови пояси. И тъй като предлаганите формати имат ограничителни регламенти, всъщност програмите особено на Нова ТВ и БиТиВи се клонират, вместо да се разнообразяват.
- Още след първия епизод на „Биг брадър” от Нова ТВ и от БТВ обявиха коренно различни рейтинги. Вярвате ли на пийпълметричните проучвания? Защо, според тези данни, БНТ, почти във всяко отношение и часови пояс, е на трето място?
- Рейтингоманията у нас избуя като отровен бурен, напълно в стила на инертността на народа ни. Истински ценностна и технологично покриваща изискванията пийпълметрична система у нас не съществува, камо ли да е държавно контролирана и обективна. Така си напълниха гушите едри социологически агенции и новоизлюпени експерти, на които телевизиите плащат и които, разбира се, дават невъобразимо фалшиви данни. Не вярвам на никакви рейтинги, създавани на базата на някакви анкети, няколко стотин апаратчета в домашните телевизори и други глупости. Пийпълметрията е наука сериозна, със сложно техническо оборудване и непрекъснато наблюдение върху социума.
Що се отнася до БНТ, тя е обществена, а не комерсиална телевизия и програмната й политика изключва скандални зрелища, ровене в атавистичната човешка природа и вулгарност. Националният Матриарх на електронните медии има социални, възпитателни и ограмотяващи функции, които напълно липсват от екраните на десетките телевизии у нас. Естествено е при такава специализирана програмна насоченост БНТ да има по-малък брой зрители в определени пунктове, но винаги държи първенството в информацията, спорта и публицистиката.
- Ще се върне ли на бял кон БНТ и каква е рецептата за това?
- БНТ е огромен материален и интелектуален имот, притежание на държавата и обществото, само режийните му са мащабни, поддръжката на техника, имоти и кадри е скъпоструваща, особено в днешно време. Но БНТ е инкубатор на кадри, а тв кадрите се коват извънредно трудно, това са редки специалности с висококвалифицирани специалисти, които, впрочем, попълниха строя на нароилите се телевизии. В БНТ строго се държи на професионализма, на родното слово, на грамотността и културата, което я прави небиваема и на европейско равнище. Държавните пари непрекъснато намаляват, БНТ е безпомощна спрямо прилаганите в областта на рекламата драстични ограничения и оттук идва и спекулата с "парите на данъкоплатците", сякаш у нас те се дават само за БНТ! Силно вярвам в бъдещето на единствената ни обществена телевизия, не само защото съм близо 40 години в редиците й, а защото съм преживяла възходи и падения, кореспондиращи най-тясно с обществения и политически климат у нас.
- Има ли политически натиск, наложен над медиите и пристрастни ли са националните телевизии? Обективно ли се отразява управлението на Бойко Борисов, например?
- Националните телевизии сами определят нивото на допускания политически натиск. Въпрос на политическа грамотност и обществена култура е степента на подмазвачество или крайно критикарство. Това особено ярко изпъква при управлението на Бойко Борисов, който удивително ловко се справя с медийната си стратегия, навреме осъзнал, че медиите действително са четвърта власт и то решаваща власт! Но телевизиите сериозно дръпнаха напред, вероятно поучени от историческите грешки на обществото и тв журналистиката се самоопредели, доби самочувствие и самостоятелност. Груба грешка е, например, да се смята, че щом БНТ принадлежи на държавата, то тя е партийно ограничавана и подвластна на конюнктурата. Смея да твърдя, че по-добра информационна политика от тази на БНТ няма.
- Като водещ на предаване, насочено основно към хората от третата възраст, одобрявате ли политиката и всичко това, което е свършило до момента социалното министерство в тази насока?
- Ох, положението никак не е розово. От времето на социализма, когато демагогски ниска бе пенсионната възраст, се натрупа огромна пенсионерска маса, чийто потенциал далеч не е използван и днес. Тези хора, строили държава и общество, днес мизерстват, подтискани са даже при мисълта, че тежат някому. Това е манталитетът на старите поколения, те са най-грамотните у нас и лишаването им от ползване на културни и духовни блага е престъпно.Те винаги са се предоверявали на държавата и позволиха да бъдат ограбени пенсионерските им фондове, да бъде разграбено, приватизирано и разрушено постигнатото от тях. И като прибавим вечния поколенчески проблем на отчуждение на младите от старите, остава само да се надяваме на държавен просперитет, за да бъдат поне малко удовлетворени хората от "златната възраст".
- Интересуват ли се пенсионерите от почти ежедневните акции на МВР? Трябва ли да се показват всички в национален ефир и съобразени ли са новинарските емисии с аудиторията?
- Прилагането на законите не означава насилие на всяка цена. Бруталното показване на мускули на властта по начина, по който това става у нас, е нецивилизовано и недопустимо да бъде излъчвано по екраните на телевизиите на европейските страни. Ами да си върши работата властта, нали затова е избрана? Но екранът сбира всякакъв народ – стари, болни, деца, чувствителни хора и несъобразяването с тях е грешка. Без да розовее и да бъде гримирана, тежката ни действителност трябва да избягва демонстрирането на сила и от двете страни на барикадата.
- Оптимист ли сте и виждате ли изход от тежката финансова и интелектуална криза, в която сме изпаднали от години?
Как да съм оптимист в една държава без производство, без износ, без селско стопанство и без промишленост, без средна класа? Сред един застаряващ и посветил се на блудкави развлечения народ, с угаснала жажда за знания и развой? В едно общество, в което понятието гражданственост и съзнание за права и задължения не съществуват? Това общество, истерично политиканстващо, но вечно криещо се зад ъгъла, жертващо на всяка крачка извоюваните с кръв национални ценности, не полагащо усилие за ограмотяване на собствените си деца? Както е написал Левски- "Народе...????" Quo vadis, народе?
- Гледате ли сутрешни блокове и как стои БНТ спрямо конкуренцията в Нова ТВ и БТВ след напускането на Бареков и Милен Цветков? Одобрявате ли заместниците им Коко Стойнов и Димитър Павлов?
- Сутрешните блокове в абсолютно всички телевизии боледуват от едно и също - политиканстване, наслагване на обществено напрежение и човек отива на работа предварително омаломощен и "обработен". Тези часове трябва да дадат приоритет на семейството, на информацията, на битовата и интелектуална култура, на потребителя. Да се дебатира с мярка, а не в най-важните часове на деня да се натоварва зрителя с политически пристрастия или глупости, впрочем, основен жалон на Нова ТВ. В БНТ сутрешният блок е най-балансиран, там няма бъзикане със зрителите, цари деловитост и професионализъм. Като режисьор имам сериозни забележки, но това е друга тема. А що се отнася до водещите - телевизията е ефимерно нещо, бързо се създават лица и още по-бързо се забравят.
- Останаха ли способни и обективни журналисти у нас? Как се справят по-младите, наистина ли поколението, което се задава, вече е „провалено”?
- Общият телевизионен пейзаж е съкрушителен и големите имена на коментатори не щат и да чуят вече за тв изяви. Да припомням ли Димитри Иванов, Иван Гарелов, Кеворк Кеворкян, Тома Томов, Николай Конакчиев - сега намиращи се в разцвета на силите и ефективността си? Някъде някоя телевизия да им е предложила условия за работата им на тяхното ниво, по техните критерии? Младите са си млади, но хвърлянето на екран на фъфлещи, неграмотни, непривлекателни и неподготвени хора е ход отвратителен и за самите тях, и за зрителите. Навремето големият Стефан Продев казваше, че да си журналист е нещо голямо, но да си добър репортер-велико!
Че то и моето поколение някога беше "пропаднало"- рок, минижупи, купони. Общественото мнение в "онези" времена се манипулираше от простотия и понятия като "уравниловка" и "изкуството по-близо до народа". Сега от младите се иска само много, ама много да учат, да бъдат родолюбиви, здрави и нравствено чисти. Пък водката и "джойнта" ще си минат по реда – така е в живота!
- Кое е любимото ви предаване с Хохо, след „Вкусът на живота”, разбира се? Коя продукция ви е най-неприятна и колко часа на ден прекарвате пред телевизора?
Нямам любимо предаване - телевизията е уникална с динамичността си, симбиозата между техника, информация и развлечение създава непрекъснато нови продукти. Иначе, споделям най-откровено, че ненавиждам всички изяви на хилавия дует Иван и Андрей, които с отвращение наричам "хлебарки", защото бездарието, глупостта и наглостта им изглеждат неизтребими. Телевизионен наблюдател съм, преди на "Труд", сега на "Уикенд" и гледам доста телевизия. Но това е дейност по задължение, за мен няма нищо по-стойностно от хубавата книга, но се заех да водя една малко самотна битка с пошлото, малокултурното и антинационалното в ефира. Често нощем сънувам, че снимам, телевизионерите сме сякаш болни от неизличим вирус, но това си е и хубаво, нали?