„Моето впечатление е, че до момента - разбирайте до избора на нов състав на ЦИК, до промяната на кабинета, до изтичането на мандата на 44-тото Народно събрание, са налице данни, че саботаж на машинното гласуване постоянно се случваше. Бих дал дори конкретни примери в тази посока – с колегата Мартин Димитров и с Радан Кънев още през 2017 година осъдихме ЦИК за машинното гласуване, когато не изпълниха закона и не осигуриха въпросните машинни терминали.” Това каза адвокат Петър Славов пред медията ”ФАКТИ”.
От 2017 година допреди няколко месеца, когато под силата на гражданския натиск най-сетне подписаха договор с фирма доставчик за купуване на тези машини, ЦИК си играеше на наеми. Тук ще наеме 500 машини, там ще наеме 2000. Накрая се оказа, че държавата няма нито една собствена машина, а в закона беше ясно разписано, че трябва да се гласува машинно. Имаше преходни периоди, в които замисълът беше машините да се купуват постепенно, за да не се случва наведнъж - тоест да е голяма тежест за данъкоплатеца, и в един момент да имаме достатъчно машини, за да можем да провеждаме изцяло машинно гласуване." - допълни адвокатът.
Бих приел да се говори за саботаж от предишния състав на ЦИК, защото те системно не изпълняваха закона. Законът на практика ги задължаваше да осигурят машините и очевидно да ги купят, а не да ги наемат на абсурдни цени, на които е могло да ги купят“, каза Петър Славов.
„Помните през 2019 година, когато се случи "голямото наемане". Тогава собственото мнозинство на правителството на ГЕРБ и патриотите прие, че се гласува само и изцяло машинно. Те обаче, вместо да купят машините достатъчно рано и да ги осигурят, първо, промениха закона в последния момент и казаха, че ще се гласува смесено. Второ, ЦИК нае 3000 машини на цена, която - ние установихме и изнесохме публично, е много близка до цената, която биха стрували да се купят. Наемната цена тогава беше 90% от себестойността на машините. Това е пълен абсурд, защото е могло тези машини да бъдат купени за съвсем малко повече пари. Така сега щяхме да имаме над 12 хиляди машини, вместо да се чудим как да осигурим резервни машини и машини за чужбина“, припомни адв. Петър Славов.
„Успяхме буквално да измъкнем договора за обществената поръчка по доставката на 9600 машини за вота на 4 април. Измъкнахме я по едно от съдебните дела. Оттам знаем колко е цената на бройка за тези 9600 машини. Цената е около 3300 лева на бройка без ДДС. Сега в момента, според офертата на доставчика, цената скача почти три пъти повече – до 9000 лева за бройка, с някакво абсурдно обяснение как цената се повишавала, защото било много по-скъпо да се произведат по-малко бройки. Освен това щели да ги возят не с камион, а със самолет. Както и да го разглежда човек обаче, нищо от това не увеличава цената с 300% или три пъти. Това за мен са несериозни оправдания и извинения и много се надявам да не се прави опит за злоупотреба с на практика монополното положение, което има тази фирма по отношение на доставените машини и това, че се използва само един тип машина в момента“, каза още той.
Вчера гoвoритeлят нa ЦИК Цвeтoзaр Тoмoв обяви, че фирма, различна от досегашния доставчик „Сиела Норма“, е нaпрaвилa прeдложeниe дa ocигури дo 5 000 мaшини зa пaрлaмeнтaрнитe избoри. В контекста на възможното монополно положение на „Сиела Норма“, адв. Славов коментира това ново предложение:
„Много е важно да има конкурентна среда, защото много добре знаем, че това сваля цените. Виждаме го във всички сфери на българската икономика, където има проблеми. Като почнем от проблемите със складовете за горива и високите цени – което е цяла друга тема, там толкова години вече се борим за промяна на законодателството и за облекчаване на конкуренцията, та преминем към казуси като настоящия. Ако наистина новият доставчик може да предложи същия тип машина, за да няма объркване сред гражданите, на много по-конкурентна цена, не виждам защо ЦИК да не води преговори и с тях и при условията на конкурентно начало, да предпочете по-добрата оферта. Най-важното в случая е, че има желание от страна на новия състав на ЦИК да търси решение на проблема. Проблемът може да се реши както с купуване на още 1500 машини, така и с наемането им. Образно казано тези машини могат да бъдат взети на заем от някоя партньорска европейска държава, в която има машинно гласуване, след това да ги върнем, докато решим трайно проблема. Много е важно за мен, че след толкова години нежелание, най-после виждам желание да се работи за решаване на проблема в новия състав на ЦИК. Включително те получават подкрепа и от правителството, която досега я нямаше“.
На въпроса дали тази воля за решаване на проблема е именно заради новия състав на ЦИК и на правителството, адв. Славов отговори: „Със сигурност е свързано с това, защото досега виждахме как постоянно се проваляха обществените поръчки за купуване и доставка на по-големи количества машини. Все някакъв проблем се случваше на предишната ЦИК, все някой им пречеше, всеки път оставаше работата да се свърши за следващия път. Този следващ път така и не дойде. Много е важно, че сега има желание да се намери решение“.
„В края на краищата при най-песимистичния сценарий, в който оставаме с 9600 машини, те са до голяма степен са достатъчни, за да могат изборите да се проведат така, както е записано в Изборния кодекс. За съжаление обаче ще бъдат ощетени сънародниците ни в чужбина, за които няма да стигнат машини. Разбира се, в големите секции гласуването също ще бъде по-трудно, тъй като ще има само по една машина, а не по две. Така или иначе обаче изборите могат да се проведат с този брой машини. Другото успокоение е, че има резервен вариант, ако някъде се повреди машината или има по-сериозен проблем, може да се премине към гласуване с хартиени бюлетини. Законът предвижда такива да бъдат разпечатани, да са налични, така че при нужда да имаме още една защита“, допълни той.
След въпрос за обществената поръчка за купуването на 9600 машини, aдв. Петър Славов обясни подробности за самата обществена поръчка: „Тази обществена поръчка е доста странна. Най-малкото в нея е записано, че машините се придобиват от българската държава едва когато минат изборите на 4 април. Първото нещо, което доста ме изненада е на каква отговорност са провеждани тези избори с машини, при положение, че те не са собственост на България, че чак след провеждане на изборите собствеността върху тях ще бъде прехвърлена. Има е немалък брой други странности. Цената, която е записана там, е записана отделно от цената за логистична поддръжка, съхранение и т.н. Тази поддръжка и логистика обаче е само за един цикъл избори – само за изборите на 4 април."
"За мен не е съвсем ясно кой ще се занимае с поддръжката и логистиката на машините за изборите на 11 юли, особено ако те трябва да бъдат носени в чужбина и съответно връщани. Вероятно тепърва ще се уточнява дали всичко това ще се извършва от ЦИК със собствен ресурс или отново чрез възлагане на външен изпълнител. Хубавото в цялата работа е, че цената е разделена на поддръжка и на себестойност. За мен себестойността е ясна – написано е, че за 9600 машини цената е такава, която се явява около 3300 лева за машина без ДДС. Оправданията как цената е станала тройна само за два месеца звучат несериозно“. - допълни Славов.
„В цялата неприятна история, добрата новина е, че все пак България разполага с 9600 машинни терминала и то най-после, след толкова години граждански натиск. Има достатъчно време в оставащия месец до изборите да се осигурят нужните допълнителни машини и да се проведат едни нормални избори. Оттам нататък, при следващ изборен цикъл, мисля, че държавата ще има по-голяма свобода на договаряне, докато сега очевидно краткият срок е притеснителен. Това, което всъщност ме притеснява е, че може да има опити за злоупотреба и извиване на ръце именно заради краткия срок, което не е никак коректно“, каза още адв. Петър Славов.
В края на разговора с "ФАКТИ" той очерта най-оптимистичния вариант за справянето с казуса: „Най-оптимистичният вариант е да се осигурят тези 1500 машини, които ще позволят сънародниците ни в чужбина да гласуват машинно в секциите с над 300 подадени заявления за гласуване. Така и в големите секции в България ще се осигурят по две машини, което ще облекчи изборния процес, ще успокои напрежението, ако даден човек работи по-бавно с машината. Ще имаме и достатъчно резервни бройки, ако някъде се случи нещо с даден машинен терминал и е нужна подмяна. Това е посоката, в която трябва да се работи – да се намери начин да се осигурят още 1500 бройки. Отново казвам – начините за това са много. Дали ще ги наемем, дали ще ги купим сега или по-нататък, въпросът е те да са налични, за да проведем нормални избори“.