Разходваната сума за медийна реклама в първите десет дни от настоящата кампания е почти два пъти по-малка от средствата, които бяха отделени за същия период за изборите през април – 2 193 858 лв. (без ДДС), показва анализ на Института за развитие на публичната среда (ИРПС).
Според експертите това може да се дължи както на намалените средства в партийните каси, така и на не толкова стриктните противоепидемични мерки и възможността за провеждане на кампания на терен.
За разлика от кампанията преди два месеца, партията на Цветан Цветанов „Републиканци за България“ и патриотичните формации ВМРО, Воля и НФСБ са в пъти по-скромни в разходите си за реклама (намалението е близо шест пъти).
Интересно впечатление прави, че за разлика от предишни кампании, в тази двете големи търговски национални телевизии – bTV и Нова телевизия, не са предпочитани от политическите субекти. Докато по същото време в кампанията през април, те бяха привлекли почти половината от парите за реклама, в момента в тях са инвестирани около 10 % от партийните средства – и то само от един политически субект.
В същото време, продължава тенденцията партийните телевизии да са трибуна на собствените си централи и да подписват договори именно с тях.
Най-много средства за агитация в медии към момента са отделили трите традиционни формации в страната – коалицията ГЕРБ-СДС с 264 107 лв., БСП за България, които са похарчили 260 551 лв. и ДПС – със 114 490 лв. Така трите формации всъщност са похарчили над 50% от цялата сума, която всички субекти са отделили за медийно отразяване към момента.
Не малко средства са вложили и от патриотичното обединение Български патриоти – ВМРО, Воля и НФСБ – 101 140 лв. Най-вероятно те ще продължат да залагат на реклама и до края на кампанията, за да увеличат шансовете си да влязат в следващото Народно събрание след като на изборите през април не събраха необходимия брой гласове.
В първата една трета от кампанията 5 субекта нямат сключени договори за отразяване. Това са партия МИР, партия Подем, партия Бригада, Партия на Зелените и Глас народен. „Атака“ не е отделила сума за реклама, но пък има договор за безвъзмездно отразяване в партийната си телевизия Алфа.
Кои медии привличат най-много средства?
Най-много средства за първите 10 дни от кампанията е привлякла телевизия Евроком – 237 385 лв. В предишни кампании тя беше предпочитана и за реклама, платена със средствата от медийни пакети. Телевизията също така отново сключва безвъзмездни договори с участниците в кампанията. Към момента такива има със следните партии и коалиции: Свобода, БСП за България, Изправи се! Мутри вън!, Движение заедно за промяна, Пряка демокрация и Демократична България.
На второ място по привлечени средства е обществената БНТ със 162 520 лв., следвана от вестник 24 часа със 111 250 лв.
Впечатление прави, че към този момент двете големи частни национални телевизии БТВ и Нова телевизия са сключили едва по един договор с БСП за България.