В МО са били извършвани предварителни 100-процентови авансови разплащания по договори. Някъде към 80-90% от договорите са авансово разплатени. Това каза пред БНР служебният министър на отбраната Георги Панайотов.
Това се е случило например за изграждането на инфраструктурата на новите самолети Ф-16 на авиобаза „Граф Игнатиево“ и не само, където от декември 2020 г. до май на настоящата са били разплатени авансово над 184 милиона лева.
„От всичките около 50 проекта по изграждане на инфраструктурата се работи по три. Парите са платени.“
Под булото на секретността не са правени търгове и конкурси за избор на изпълнител на даден проект или дадена обществена поръчка, заяви министър Панайотов.
„И проектите са раздавани с посочване на дадените фирми.“
Той уточни, че това е ставало както при проектите, съдържащи класифицирана информация, така и при останалите.
До две седмици ще приключи работата на разследващите от Военна полиция по инцидента, при който загина майор Валентин Терзиев, заяви още Георги Панайотов
Официалният доклад ще бъде в две части – класифицирана и некласифицирана.
„Веднага ще го оповестя“, увери министър Панайотов. Запитан има ли някой интерес истината по случая да бъде потулена, военният министър подчерта: „Естествено, че няма такъв интерес.“
Според Панайотов има максимална прозрачност в хода на проверките и по всеки детайл.
Да спрат спекулациите и заблуждаващите мнения „на десетките т.нар. експерти“, апелира отново министърът на отбраната. По думите му това още повече задълбочава негативните настроения и пречи на разследването.
След срещите си с пилотите и техническия състав в база „Граф Игнатиево“, където работеше загиналият при инцидента край Шабла пилот майор Валентин Терзиев, Панайотов сподели, че те са принудени да преодоляват насаждания страх за бъдещето на авиацията.
Не са технически неизправни самолетите, увери военният министър.
В сила е рамков договор с производителите на МиГ, които могат да предложат най-качествената и професионална поддържка на тези машини. Предстои сключването на ново споразумение за поддръжка, обясни Панайотов.
„Ако не се беше случило това нещастие с майор Валентин Терзиев, той лично щеше да има нальот някъде около 60-70, може би дори 80 часа само през тази година. Графиката на летателните часове тръгна нагоре, защото се поддържа техниката“, така Георги Панайотов отговори на някои от критиките за малко часове във въздуха на професионалните летци.
Търсенето на опции за интегрираната поддръжка на МиГ-29 ще бъде разгледано скоро на Съвет по отбрана, съобщи още той. „Направил съм необходимите първи крачки. Няма да имам време да ги извървя.“