ИНТЕРВЮ


Първан Симеонов пред Фрог: В предизборната кампания всеки говори на собствения си „балон“. Магнитски ще се отрази най-много на ГЕРБ

18 10743 30.06.2021
Първан Симеонов пред Фрог: В предизборната кампания всеки говори на собствения си „балон“. Магнитски ще се отрази най-много на ГЕРБ
Първан Симеонов

В тази предизборна кампания всеки говори на собствения си „балон“. Магнитски ще се отрази най-много на ГЕРБ. Това прогнозира пред Фрог нюз социологът Първан Симеонов. Ето какво още обясни той:


 - Г-н Симеонов, много хора споделят, че не усещат да има предизборна кампания. Съгласен ли сте с подобна констатация?

 

 - Самите избори ще покажат дали е само усещане или действително е така. Но, да, създава се впечатление, че кампанията този път е повече на заден план. Честно казано данните говорят, че се очаква по-висока активност, в сравнение с предишните избори. Но здравият разум ми подсказва, че се очаква по-ниска активност. Разбира се, не бива да се правят прогнози. Ситуацията е по-непредвидима дори от миналия път.

 

 -На какво се дължи тази вяла кампания?

 

-Няколко са причините. Първо, може да е зрителна измама, защото ние и без друго сме в кампания от миналата година по това време. Протестите бяха форма на предизборна кампания. Преди това разкритията, шкафчетата... всички тези неща. Т. е . ние сме в една перманентна кампания и не можем да отличим кога започва и кога свършва. Тя просто не свършва в последно време. Втората причина е съвършено прозаична - част от играчите свършиха парите. И третата причина е най-важната, тя заслужава отделно разглеждане. Просто всеки говори за своите си хора. Оставам с впечатление, че никой не говори на външната публика, за да привлича външни хора. Всеки говори, за да стяга собствената си публика. Това се случва.

 

- Това значи ли, че на тези избори ще се произведе същия резултат като предходните?

 

 - Всъщност нищо не можем да очакваме, но е любопитно да отбележим следното: ИТН нямат желание да участват в дебати и са си избрали един уютен за тях канал за комуникация.

 

 - А как ще оцените кампанията на Бойко Борисов?

 

- Той категорично се е ориентирал към кампания само за вътрешните публики. Очевидно даже не се интересува колко гротескно изглежда цялото това нещо. Целта очевидно е да запази мрежата, клиентелата, хората си да не се разбягат в тази критична ситуация. Това е кампания за вътрешно стягане.

 

 - Като сме започнали да ги оценяваме подред, бихте ли казали как ви изглежда кампанията на социалистите?

 

 - В БСП е същото. Там, понеже има вътрешно-структурни проблеми и понеже се появи Жан Виденов, който е в сърцевината на бесeпарите, а не някъде по периферията, БСП е длъжна да направи кампания за вътрешните публики. ДПС по принцип винаги е било черна кутия.

 

 - Какво означава това?

 

 - Не знаем какво има вътре, а само на входа и на изхода. Там не очаквам кампания, насочена навън. Ключът към по-високия резултат, е тройно повечето секции в Турция, които ще имат. Защото всички обясняват как на други места по света също ще има повече секции, но истината е, че в Турция масово ще се гласува само за една партия. И това доста изкривява нещата. Тогава каква кампания при тях? Те разчитат на съвсем други неща. При Мая Манолова, помните, също има вътрешни проблеми.

 

- А какво е положението при патриотите?

 

- Те също са длъжни да правят кампания за своите вътрешни публики. Там електоратът на ВМРО трябва да бъде убеден, че си струва тази формула с другите. И обратното. Т. е. Те си правят също вътрешна кампания за вътрешно стягане и вътрешна мобилизация.

 

 - Има ли партия или коалиция, която да е насочила кампанията си и навън?

 

 - Парадоксално единствените, които успяват да говорят навън, това са „Демократична България“. Казвам парадоксално, защото това бе пространството, където сме свикнали да очакваме вътрешни междуособици. Години наред тези хора са показвали вътрешни проблеми, караници помежду си, личностни борби. Усещането, че няма кампания, се дължи на най-различни фактори, но във всеки случай, ако е така, това се дължи на факта, че всички говорят на вътрешните си публики, с едно изключение –„Демократична България“ и с малки изключения ИМВ.

 

- Според вас на коя политическа формация най-негативно ще се отразят санкциите по закона „Магнитски“?

 

- Най-вероятно на ГЕРБ. Хората в такива моменти, колкото и да не са наясно, колкото и да са противоречиви, все пак ще погледнат кой е бил на власт в това време и кой е отговорен. И това е ГЕРБ. Значи ГЕРБ най-много го отнася, то се и вижда. Но пък е попътен вятър за „Демократична България“.

 

 - Но санкциите засягат бившия депутат от ДПС Делян Пеевски.

 

- Имам чувството,че Пеевски отдавна се оттегли от публични и партийни позиции.

 

- Как гледате на всички тези лайфове, позиции и т. н. в социалните мрежи?

 

- Ние живеем във време, в което се създава един парадокс. Колкото по-демократично става участието в социалните медии, което създава уещането, че всеки един е напълно свободен и може сам по себе си да е медия, толкова по-изолиран става всеки публичен говорител. И диалогът изчезва. Всеки говори на собственият си „балон“. Предпочита комфорта на социалните медии, където говориш на привърженици, правиш изявления или т. нар. лайфове. Без пресконференция, без въпроси, без да се налага диалог.

 

Колкото по-свободна е тази среда наречена социални медии, толкова повече диалогът изчезва. Това наистина е един парадокс, който описва обратната страна на демократизацията. И на това също може да се дължи усещането, че няма кампания. То има, но всеки предпочита удобните си канали. Аз съм от Стара Загора и онзи ден видях, че има кампания. На главната улица бяха концентрирани няколко шатри. Но в София, например, не ми е толкова лесно да видя кампания. Градът е по-голям и тя някъде се губи.

 

Интервю на Катя Илиева


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама